|
[Későbbi] [5255-5236] [5235-5216] [5215-5196] [5195-5176] [5175-5156] [5155-5136] [5135-5116] [5115-5096] [5095-5076] [5075-5056] [5055-5036] [5035-5016] [5015-4996] [4995-4976] [4975-4956] [4955-4936] [4935-4916] [4915-4896] [4895-4876] [4875-4856] [4855-4836] [4835-4816] [4815-4796] [4795-4776] [4775-4756] [4755-4736] [4735-4716] [4715-4696] [4695-4676] [4675-4656] [4655-4636] [4635-4616] [4615-4596] [4595-4576] [4575-4556] [4555-4536] [4535-4516] [4515-4496] [4495-4476] [4475-4456] [4455-4436] [4435-4416] [4415-4396] [4395-4376] [4375-4356] [4355-4336] [4335-4316] [4315-4296] [Korábbi]
Sziasztok, van egy 1974-es Starom, még apukám használta anno, illetve én is elég sokáig. Korábban fel lett újítva henger fúratva, dugattyú, gyűrűk új... Két év állás után, kicsit megtisztogatva most is harmadik rúgásra indul. Volt és van egy problémája. Egy idő után, mondjuk 4-6 km megtétele után elkezd "tüsszögni", egyenetlenül járni, le akar állni, ha nem húzom tökik a gázt. Ha leáll el sem nagyon indul... A megszakító cserélve lett, kondi is. Mi a következő amit cserélnem kellene? Gyújtás rendben van, gyertya is, szikra van bőven. Ha kihűl és elindítom egy jó ideig megint szépen megy, aztán újra kezdi a problémát.
Előre is köszi az infókat
Sanyi
|
Szép jó napot.
Simson Swalbe üresjárat lámpát vennék.
Megköszöném ha segitenétek.
|
Zsoel
Köszönöm, így már érthető. A gépkönyv ('66-os kiadás) többi része egyértelmű, mert ahogy írtad is, lehet tudni, hogy melyik típusokról beszél, itt viszont tényleg elfelejtették ezek szerint odaírni a megfelelő hivatkozást.
|
Ormossy
Semmi gond. Attól, hogy valami német, még nem biztos, hogy jó is. :) Azok is sok hülyeséget tudnak ám leírni.
|
PPisti
Valószínűleg az még egy 1971-es, vagy azt megelőző évekből származó gépkönyv, amelyik a KR51/1 (Schwalbe) különféle kiviteleihez, valamint az SR4-1 (Spatz), SR4-2/1 (Star) és az SR4-3 (Sperber) típusokhoz tartozik. (A Spatzot és a Sperbert eddig az évig gyártották.) Természetesen nem készítenek minden egyes típushoz KÜLÖN útmutatót, ezért bizonyos információk csak bizonyos képekre vonatkoznak. Ezért van például, hogy a lábváltós kapcsolási séma képén fent zárójelben van még egy (4) is, hiszem a Sperber váltóműve négyfokozatú, a kéziváltós sémánál meg a Spatzra vonatkozó 1-2 fölött a (3) a kéziváltós kivitelű, alap KR51/1 harmadik fokozatát jelöli.
Nos, a mikrolégszűrő (magyarul papírbetétes szűrőelem) cseréje szintén egy olyan információ, amelyik - bár ezt a táblázatban nem tüntették fel, bár illett volna - csak és kizárólag a Sperberre vonatkozik. Annak ugyanis egészen más légszűrőrendszere van, mint a többi típusnak. A karburátor mögött csak egy vázra hegesztett cső van, ez van összekötve a porlasztó szívótorkával. Majd a cső egy alsó, ülés alatti térben lévő légszűrőedényhez, az pedig tovább, a tartály alatt elhelyezett másik légszűrőedényhez csatlakozik. Így a Sperbernek összességében egy hatalmas űrtartalmú légszűrőedényzete van, az 50-es Simson-típusok közt messze a legnagyobb. Ebbe viszont nem lenne elég annak a pici légszűrőpatronnak az áteresztőképessége, ezért a tartály alatti elem végében egy egyedi, papírbetétes szűrőelem kapott helyet. Az ábrán az 5-ös mellett látható:
Konkrétan erről van szó:
Mivel ezt nem lehet tisztítani és regenerálni, mint az olajfilmes légszűrőt, csak cserélni, ezért azt bizonyos időközönként meg kell ejteni. A Starban pedig a táblázat másik sorának megfelelően kell végezni a légszűrőpatron kimosását és újraolajázást.
|
Lehet, hogy hibás a táblázat, nem tudom. Német oldalon találtam, gondoltam, ők hátha jól tudják, mégis csak ők gyártották.
|
Ormossy
A táblázat a 16N1-1 porlasztó esetében is eltér a gépkönyvtől, ugyanis 60-as indítófúvóka kell bele, nem 50-es.
Zsoel
A gépkönyvemben találtam egy érdekes részt. A karbantartási táblázatoknál a kenés részben azt írja, hogy "a nedveslégszűrő tisztítása és olajozása" ez rendben van, majd alatta: "a mikrolégszűrő cseréje", nos ez nem tudom mit takar. A motor SR4-2, mint ahogy korábban már írtam, gyári állapot, ezen alkatrész cserélve, átalakítva, elhagyva elméletileg nem volt. A légszűrőház a "T" alakú gumi, benne a nedveslégszűrővel, mögötte a szívászajtompító? (bakelit korong két bemetszett kics csövecskével) betéttel. Ebben más nincs, olyan hely sem, ahonnan hiányozhatna valami, így nem tudom miről beszél a gépkönyv. A neten sikerült találnom egy nagy febontású bontott rajzott erről a motorblokkról, de azon is csak ezek az elketrészek vannak feltüntetve. Mi ez a mikrolégszűrő és hol kellene lennie?
|
Ormossy
Igen, de ez a táblázat hibás. A Starhoz, így a 16N1-6 porlasztóba (a gépkönyvek szerint) 35-ös főfúvóka való, és azzal is megy jól.
|
Zsoel,
nekem ez a táblázat van meg, ebből írtam.
A fontosabb tudnivalók az alábbi táblázatból láthatók (forrás: http://www.mopedfreunde-oldenburg.de):
16N1-X típus
|
16N1-1
|
16N1-3
|
16N1-5
|
16N1-6
|
16N1-8
|
16N1-11
|
16N1-12
|
Főfúvóka mérete
|
62
|
80
|
67
|
50
|
72
|
72
|
67
|
Súbertű fajtája
|
04
|
04
|
08 (2A512)
|
04
|
09 (2A521)
|
10 (2A511)
|
08 (2A512)
|
Súbertű helyzete felülről
|
3.
|
3.
|
3.
|
3.
|
4.
|
4.
|
3.
|
Alapjárati fúvóka
|
35
|
40
|
40
|
40
|
35
|
35
|
35
|
Alapjárati csavar(tolattyú csavar)
|
0,5 - 1 fordulatra nyitva
|
0,5 - 1
fordulatra nyitva
|
0,5 - 1
fordulatra nyitva
|
0,5 - 1
fordulatra nyitva
|
1 - 2
fordulatra nyitva
|
1 - 21)
fordulatra nyitva
|
1 - 2
fordulatra nyitva
|
Szivató fúvóka mérete
|
50
|
50
|
50
|
50
|
50
|
50
|
50
|
Úszószint
|
7±1 mm
|
7±1 mm
|
7±1 mm
|
7±1 mm
|
8±1 mm
|
8±1 mm
|
8±1 mm
|
Az én porlasztóm 16N1-6-os
|
Ormossy
Most olvastam, mit írtál Lacika74-nek. Bocsánat az ellenvetésért, de a Starba csak 35-ös üresjárati fúvóka való, a Schwalbéhoz (16N1-5) kell 40-es.
|
Lacika74
Hát látatlanban találgatni nagyon nehéz, de azért megpróbálom.
Ha csak teljes gázon akar beindulni a motor, az azt jelenti, hogy nincs levegője. Valamiért vagy azt nem kap, vagy épp tüzelőanyagból kap túl sokat, de a vége így is, úgy is ugyanaz: a normális benzin-levegő arány olyan mértékben eltolódik az előbbi javára (utóbbi kárára), hogy már nem képes beindulni.
Amíg hideg a motor, nincs is gond a benzintöbblettel, mert erre szükség is van a működéshez; a különféle hidegindító-berendezéseknek is pontosan ez a szerepük. A probléma akkor lép fel, amikor a motor már bemelegedett, hiszen ekkor már túl sok lesz a többletbenzin, eléri azt a határt, ahol már túl kevés lesz az a levegő, amennyivel még képes elégni. (A benzin elégetéséhez szükséges levegő ideális elméleti aránya 1:15, égési tartománya pedig +/- 3 egység levegő; vagyis 1:11 benzin-levegő aránynál még nem gyullad meg a benzin, 1:19-nél már nem.)
Én tehát első körben a légszűrő áteresztőképességénél, majd pedig a hidegindító rendszernél néznék körül. (Hangsúlyozom: mindez arra az esetre vonatkozik, hogy a motoron minden más rendben van, tehát forgattyúház tömítettsége oké, gyújtás oké, a fúvókák, benzinszint rendben.) Utóbbinál előfordulhatnak olyan gonosz hibák, hogy például kifordul a már említett sz@r minőségű gumidugó a tolattyúból, és állandóan többletbenzint kap a motor, vagy éppen alaphelyzetben nem zárja el rendesen a búvárcső száját, mert megszorul, például a kupak túlhúzása következtében fellépett deformáció miatt. A szívatótolattyúnak könnyen kell járnia, és alaphelyzetébenben (amikor a szívatókar vissza van nyomva) 1...2 mm holtjátéknak kell lennie a kupakban lévő állítócsavar és a bovdentok között. Előfordulhat még a búvárcső sérülése, esetleg a porlasztó szívótorkánál lévő kis levegőjáratok eltömődése.
|
Ormossy
"Egy régi, lehet, hogy 25-30 éves tömítés még mindig jobban használható, mint a ma gyártott vackok."
Nem erről beszéltem a múltkor? És ez sajnos ugyanígy igaz nemcsak a többi (elvileg) benzinálló gumialkatrészre, benzincsaptömítésre, szívató-gumidugóra, de majdnem minden nemfém alkatrészre is.
|
Lacika74
Ezeket az információkat előbb is megoszthattad volna velünk, nem irkáltam volna feleslegesen...
És hát ugye, azzal kezdtem a javaslataimat, hogy "Ha a motor a felújítás során rendben lett összerakva és ott semmi hibát nem kövttetek el,"
Hasznos lett volna az is, ha megemlíted, hogy nagyon füstöl, mert ebből vagy arra következtet az ember, hogy sokat kap, vagy - mivel motorfelújítás után vagy - valami nincs az összerakásnál rendben, és eszi a motorolajat.
No mindegy, majd kiderül.
|
Ormossy
Köszönöm a gyors választ ezeken a dolgokon már túl vagyok új súbertű van benne a karbit is kipucoltam .Kb húsz éve foglalkozom simsonokkal ,,hobby szinten,,,valamint pannóniával de ilyet még nem tapasztaltam.Mintha meg lenne átkozva :( Nekem inkább az a gyanüm hogy sokat kap mert a mecseki szénerőmű elbújik mellette.Ha megy ...Nekem gyanús hogy nem e motorolajat szívhat fel esetleg mert jártam már így szimmeringel hiába olajoztam be a tengelyt elszakadt a rugó.Csak ugye mielőtt üjra szétszedem szeretnék kizárni minden mást...
Hétvégén hozok egy működő motorról schwalbe karburátort és kiderúl hogy hol a hiba.
Mégegyszer köszönöm a segítséget
laci
|
Új fejlemény a porlasztó tömítéssel kapcsolatban:
van nekem pár öreg porlasztóm, némelyik hiányos, donornak tartom meg őket. Az egyikben találtam egy nagyon jó állapotú régi tömítést. Látszik rajta, hogy nem mai gyártmány, mérete, szélessége sem olyan, mint a mostaniaknak.
Megtisztogattam, egy lehelletni zsírt kapott, és beraktam a porlasztóba.
És láss csodát! Egy-két órai motorozás után a porlasztóm por száraz!!
Egy régi, lehet, hogy 25-30 éves tömítés még mindig jobban használható, mint a ma gyártott vackok.
|
Lacika74,
Előre bocsátom, hogy nem vagyok nagy szagember, csak afféle amatőr, aki a saját motorját - meg néha a barátaimét - szerelgeti, több-kevesebb sikerrel.
Ha a motor a felújítás során rendben lett összerakva és ott semmi hibát nem kövttetek el, akkor én legelőször is a porlasztó környékén néznék szét. (Gyanús nekem, hogy nem kap rendesen benzint...)
Kezdeném azzal, hogy ellenőrizném, rendben van- e a benzinszint, rendben érkezik- e a benzin a tűszelepnél a porlasztóba. (Lehet is kis dugulás pl. a benzincsapban, vagy egy kis kosz a tűszelepben.)
Majd ellenőrizném, hogy a megfelelő méretű fúvókák vannak- e a porlasztóban. (Ha nincs felfúrva a motor, akkor a főfúvóka 50-es, az alapjárati 40-es, a hidegindító 50-es.)
Következne az, hogy beállítanám helyes értékre a súbertűt, (általában fenntről a 3. rovátkába kell lenni a pillangónak, de attól is függ, mit "kíván" a motor) majd az alapjárati levegőt, és az alapjáratot.
Ha még így sem lesz jó, folyt.köv.
|
Sziasztok,
Szeretném a segítségeteket kérni a következő probléma megoldásában.
Van egy Simson Star motorom most lett felújítva a blokk.Szimmeringek csapágyak tömítések üjak gyújtás beállítva karbi kipucolva beállítva.
Ennek ellenére hidegen első rúgásra indul viszont pár száz méter után elfogy az erő és leáll.Ezután csak teljes gázon hajlandó elindulni kb a 30. rúgásra és ha visszaesik a fordulat megint leáll.
segítségeteket előre is köszönöm
Laci
|
Ormossy
Jó kis erőpróba lesz a Tátra, de egy jó Simsonnal nem lehet gond.
kovati88
Nekem Óvár ugyan nincs nagyon messze, de mást terveztem a hétvégére. Viszont a megye déli része felé tervezek menni nyáron a Starral, ha előbb nem akkor összefuthatunk.
|
Ormossy
Lehet, hogy régen jobb parafa tömítések is voltak, én mindenesetre csak sz@rral találkoztam eddig.
Mindazonáltal egy rendes tömítésnek sok úszóház-le- és felszerelést ki kell(ene) bírnia, nem egyszer használatos alkatrész, tehát nem igényelné, hogy szerelésenként cseréld. Én többször találkoztam már gyári darabbal, és alig látszódott rajtuk a használat nyoma.
|
[Későbbi] [5255-5236] [5235-5216] [5215-5196] [5195-5176] [5175-5156] [5155-5136] [5135-5116] [5115-5096] [5095-5076] [5075-5056] [5055-5036] [5035-5016] [5015-4996] [4995-4976] [4975-4956] [4955-4936] [4935-4916] [4915-4896] [4895-4876] [4875-4856] [4855-4836] [4835-4816] [4815-4796] [4795-4776] [4775-4756] [4755-4736] [4735-4716] [4715-4696] [4695-4676] [4675-4656] [4655-4636] [4635-4616] [4615-4596] [4595-4576] [4575-4556] [4555-4536] [4535-4516] [4515-4496] [4495-4476] [4475-4456] [4455-4436] [4435-4416] [4415-4396] [4395-4376] [4375-4356] [4355-4336] [4335-4316] [4315-4296] [Korábbi]
| |