|
[Későbbi] [5255-5236] [5235-5216] [5215-5196] [5195-5176] [5175-5156] [5155-5136] [5135-5116] [5115-5096] [5095-5076] [5075-5056] [5055-5036] [5035-5016] [5015-4996] [4995-4976] [4975-4956] [4955-4936] [4935-4916] [4915-4896] [4895-4876] [4875-4856] [4855-4836] [4835-4816] [4815-4796] [4795-4776] [4775-4756] [4755-4736] [4735-4716] [4715-4696] [4695-4676] [4675-4656] [4655-4636] [4635-4616] [4615-4596] [4595-4576] [4575-4556] [4555-4536] [4535-4516] [4515-4496] [4495-4476] [4475-4456] [4455-4436] [4435-4416] [4415-4396] [4395-4376] [4375-4356] [4355-4336] [4335-4316] [4315-4296] [Korábbi]
Ormossy,
köszönöm a választ. Új megszakítót tettem bele, ez persze nem garancia semmire, ismervén az utángyártottak minőségét, de a régivel is ugyanazt produkálta, mint az újjal. Legjobb tudásom szerint beállítottam a megszakítóhézagot meg az előgyújtást is, aztán mivel nem működött tökéletesen, állítgattam rajtuk erre-arra - rosszabb lett, de jobb nem. Ezek alapján beállítottam a legjobbra és utána nem sokat kísérleteztem vele - a hibajelenség alapján inkább karbulálási gondnak tűnik. Vagy, persze, tömítetlenség, de ezt is kizárnám: tömítőpasztával, dupla papír tömítéseket használva sem lett jobb. A karburátort lecseréltem, vadonat új van rajta de ezzel is ugyanúgy muzsikál, mint a régivel. Az új porlasztóban a fúvókák az előírt méretűek. A régi karburátorban cserélgettem a fúvókákat, kisebbre és (főleg) nagyobbra, de nem lett jobb. A tűt is tettem fentebb, lentebb, a tipikus változások előjönnek (gyorsabb/lassabb felpörgési idő, stb), de az alapjáratot nem szereti tartani. Meg a hangja sem tetszik: nem pattog, hanem inkább morog.
A gyújtásnál egyébként kondit cseréltem, mert a réginek elfordult a közepe, de ez nem hozott semmi változást. Gyújtótekercset másik használtra, meg kábelt, pipát, gyertyát is cseréltem, de nem történt jelentős változás.
Utoljára egy Babettával szívtam ennyit, mert repedt volt a hengerfej és falsot szívott - a hengerfejre nem gyanakodtam, míg egyszcsak ketté nem tört.
|
vermestibi,
"A gyújtás részeit is cserélgettem..."
És be is lett állítva rendesen az előgyújtás és a hézag? A megszakító pofái rendben vannak?
A porlaszót szerintem teljesen ki kellene takarítani, ellenőrizni a fúvókák méretét, és beállítani a súbertűt. A porlasztó és a közdarab talpát, ahol a hengerhez csatlakozik, síkra kellene csiszolni, és új tömítést tenni alá.
De biztosan van, amit kihagytam.
|
Üdv!
Segítségetek szeretném kérni, mert nem boldogulok a Starommal. Majdnem, de mégsem.
Tizenhét évet állt a gép, pár hónapja elkezdtem felújítani. Egy karburátor tisztítás után beindult, de csak szivatóval ment, viszonylag jól tartotta az alapjáratot (szivatóval, anélkül leállt). Szét kellett húzni a blokkot, mert a berúgókar rugóját nem feszítették elő az előző széthúzáskor - berúgás után felgumipókozták és úgy használták.
A főtengely menthetetlen volt, kapott újat, DDR-t, meg persze új csapágyakat, szimeringeket, tömítéseket. Összerakva nem nagyon tudtam beállítani az alapjáratot. Olyan volt, mintha falsot szívott volna. Szétszedtem újra, gondosabban összeraktam, (megint új főtengely szimering) nem sokkal lett jobb. Gyanakodtam a karburátorra is, hátha a 17 éves retket nem tudtam minden rejtett járatból kitakarítani. Kapott újat. A gyújtás részeit is cserélgettem. A kipufogó is új. Annyit alakult a helyzet, hogy már van valami alapjárat (nem szép pattogós a hangja), de nem megbízható. Ha nagy fordulatról engedem le a gázt, nem áll be az alapjárat, kell neki egy-két kisebb gázfröccs.
Nem fúrattam a hengert, mert nem tűnt nagyon kopottnak, de most már ez is gyanús. Okozhat ez ilyesmit?
Ezt a jelenséget, mármint a magas fordulatról leeresztve eltűnő alapjárat, más motoroknál is tapasztaltam, azt gondoltam eddig, egyes karburátorok egyszerűen ilyenek (pl. k35b). De a Simsonnál ennek nem így kéne működnie.
Tudnátok segíteni? Köszönöm.
|
csuti,
Volt eszembe, hogy megemlítsem a gyertyakábel és a gyújtótekercs csatlakozásának hibáját, de valahogy mégi lemaradt...
Pedig ez egy nagyon sarkallatos pont, mert tapasztalatom szerint általában ezt kifelejtik a hibakeresésnél. Sok gépen már "gányolva" van, mert nem fordítanak rá megfelelő gondot.
Szépen meg kell csinálni úgy, ahogyan a Zsoel írta le, és soha többé nem lesz gond vele, amíg újra meg nem bontod.
|
csuti
Akkor már utólag taknyolgatták. Eredetileg úgy néz ki a gyújtóvezeték blokköntvényen való átvezetése, hogy a gyújtótekercsből (trafó) jövő szekunder vezetékvég kivezetését és a tényleges gyújtókábelt egy fémbilincs fogja össze
majd erre jön rá a vastag bakelit szigetelőtest, oly módon, hogy a bilincsderékszögben meghajlított, lyukkal rendelkező füle ráfeküdjön a szigetelőtest belső peremén lévő, középen csappal rendelkező kis bemetszésére. A vezetékre kívülről ráhúzzuk a gumigyűrűt, a fém nyomólapot, és a műanyag hollandi anyát, mely utóbbi meghúzása a vezetéket szorosan rögzíti, így az nem tud elmozdulni a szigetelőtestben.
|
Sziasztok,
Nagyon köszönöm a hozzászólásokat, mindegyik kommentért hálás vagyok. Azt hiszem veszek 1 használt eredetit, de hordom majd magammal a vacak Távol-Keletit. Aztán majd veszek egy új gyárit, ha nem válik be.
Egyébként kíváncsiságból megbontottam a régit, azt látom, hogy a tekercs és a kivezetés közt van egy toldás és mintha itt lenne kontakt hiba, természetesen a szalag darabokban foszlott le.
Üdv,
csuti
|
Az MZA feliratú darab jellemzően nem hamisítvány.
Inkább azok az alkatrészek , amelyekre pofátlanul ráírják, hogy "AKA Electric", meg "DDR Pirna 8815.2 78/IV." Süt róluk, hogy a tajvaniak elkaptak egy gyári darabot, és mindenestül lemásolták, a feliratokat is beleértve. De még egyszer mondom, alkatrésze válogatja, hogy miből lehet (szabad) utángyártottat is beépíteni, és miből célszerű az eredetihez ragaszkodni (amíg van).
|
Zsoel,
Nekem nagyon rossz tapasztalataim vannak az új alkatrészekkel, ha csak lehet, a régit mentem meg és használom. Hirdetési oldalakon szoktam öket "összevadászni"
Gyakori az új alkatrészek között is a hamisítvány, hiába van ráírva, hogy DDR meg MZA, már azokat is hamisítják. Nagyon meg kell nézni, hogy hol vásárol az emberfia.
|
Ormossy
Akkor te vagy a szerencsés kivétel, de ne kiabáld el. Én is a gyári alkatrészeket preferálom, hacsak lehet, de szembe kell nézni azzal, hogy vannak olyan típusú holmik, amelyeknek gyakorlatilag mindegy, hogy új gyártásúak-e vagy 50 évesek (például egy gyári új lánckerék), mások viszont még a legszakszerűbb tárolás esetén is elöregszenek. 1971-es gyártású gumiabroncsot például már biztosan nem szerelne senki az 1971-es Starjára, hiába eredeti Pneumant, hacsak nem vitrinben való tárolásra készíti, de közúti közlekedésre már nem alkalmas.
|
Én csak 40-50 éves régi, eredeti gyújtást használok, semmi bajom vele, pedig hosszabb túrákon is járok, napi 3-400 km. pl. Szlovákia, Balaton, Bükk, de megmásztam vele a Kékest is. Az elmúlt 4 évben kb. 20.000 km-t mentem, az alkatrészekkel soha nem volt baj csak az első időkben, amikor magát simson-szerelőnek valló kontár új tekercset tett bele.
|
csuti
Az eredeti tekerccsel már nem sokra mész. Egy ilyen több évtizedes alkatrész már akkor is lutri, ha sosem volt beépítve, ugyanis a tekercshuzalon lévő zománcszigetelés, a köpperszalag, a lakk mind elöregszik, és esetleg az első üzembe helyezéskor túlhevül az egész miskulancia, és menetzárlatossá válik. Időzített bomba. Ilyet jobb nem beszerelni.
Célszerű inkább az MZA, a Simson alkatrész-utánpótlási részlege jogutódjának a gyártmányát megvenni; ez jó minőségű anyagokból, német üzemben és technológiával, az eredeti gyártási dokumentáció alapján készül újonnan. Ennek megfelelően persze az ára is húzósabb, 2-3-szor többe kerül az indiai, tajvani kacatnál, de hát valamit valamiért.
http://motoroswebaruhaz.hu/spd/493016/SIMSON-493016-tekercs-gyujto-S50-210875-Nemet-Mino
|
Szervusztok,
Gyári gyujtótekercset keresek starthoz, amennyiben valakinek van eladó kérem jelezze. Vettem ugyan utángyártottat, működik is vele, de elég bóvlinak tűnik a gyárihoz képest!
Előre is köszi a segítséget!
Üdv,
csuti |
Mex
Nem, hanem azt a gumigyűrűt, amelybe a kürt fémháza bele van nyomva.
Ez az:
A kormánykapcsolónál úgy zajlik a testelés folyamata, hogy a kürttől jövő vezeték egy csavaros kis rögzítőhasábban van benne, amelyet egy kinyúló érintkezőnyellvel együtt a bakelit alaplaphoz szigeteltek. Amikor a gombot megnyomod, azzal egy másik érintkezőnyelvet nyomsz neki emennek, amely viszont a kapcsoló fémházához van szegecselve. A fémházat pedig csavar rögzíti a tengelykapcsolókart és a kormány-burkolólemezt tartó konzolhoz, ami már egy testet képez a jármű fémházával, tehát elméletileg közvetlen összeköttetésben áll az akkumulátor negatív sarkával, amennyiben mindenhol megvan a fémes kapcsolat. Ezt multiméterrel könnyen ellenőrizheted, amennyiben a sípolós érintkezésvizsgáló funkciónál az egyik mérőhegyet a negatív akkumulátorpólushoz, a másikat a kuplungkonzolhoz tartod, ahová a fémház felfekszik. Ha nyerít a műszer, tehát ott van fémes kapcsolat, akkor szépen menj végig a fent leírt körön, és ugyanúgy ellenőrizd le; csiszold meg a kapcsolóház felfekvő felületét, az érintkezőnyelvek felületét, a vezetékvéget, esetleg cseréld ki a kapcsolót rögzítő M4-es csavart is, ha rozsdás. Valahol biztosan meglesz a kontakthiba.
Az általad említett lapocska különben azért van ott, nehogy véletlenül valami módon letestelődjön az egyik vezetékből kilógó szál, és rövidzárlat keletkezzék. Célszerű tehát visszatenni.
|
Az akksis dologra nem is gondoltam,működik az új és a régi is,igaz az újnak szebb a hangja :)
Most ott tart a dolog,hogy a testeléssel vannak gondok,valamiért a kapcsolónál nem akarja az igazságot (áram folyik le a kürthoz,valamint a biztosítékok és a biztik dobozkája is rendben van). Sőt,ha a kapcsolóról leveszem a testet,és a vázhoz érintem akkor is megszólal.Nézegettem a kapcsolóházat kissé korrodált a belseje,valami rozsdaoldó löttyel kimostam és megsmirgliztem már nem rozsdás de érdemi javulás azonban nem történt...
Zsoel:a vastag gumiágyazat alatt azt a gumilapkát érted ami a kapcsoló és a kuplungkart tartó konzol közé van biggyesztve?
|
Mex
Kár volt új kürtöt venni, mert 99 %, hogy a gyári is menthető lett volna. (Remélem, nem dobtad el.) Jellemzően a rezgőérintkező felülete oxidálódik el hosszabb idő után, és így nem folyik benne áram. Egy alapos tisztítás (érintkezők megreszelése, benzines kimosás, kifúvatás) általában visszahozza a hangját. Annyi nehézség van a dologban, hogy mivel a fényes membránburkolat rá van peremezve a házra, ezt csak csavarhúzóval óvatosan felfeszegetni, majd utána fogóval újra visszanyomkodni lehet, tehát kicsit macerás, de nem kivitelezhetetlen.
A "süketségről".
Jó helyen keresgélsz, a nyomógomb valóban arra szolgál, hogy testelje a kürt egyik kapcsát, ugyanis a vastag gumiágyazat révén el van szigetelve a jármű fém részeitől, nem véletlenül. Testet csak a gombon és annak vezetkén keresztül szabad kapnia, mert ez az egész kürtházat testeli, tehát ha a gumigyűrű nem lenne, folyton szólna a kürt.
Következésképpen a másik (a fémháztól elszigetelt ) kapocs kapja a feszültséget. Íme, a kapcsolási rajz:
A sárga csíkos fekete vezetéket kell néznünk. Ez látja el a kürtöt tápfeszültséggel a gyújtáskapcsoló gyújtási és világítási helyzetében. A kialakítás a következő. Az akkumulátor pozitív pólusa a gyújtáskapcsoló 30-as kapcsával van egy piros-zöld vezeték révén összekötve. Ha a gyújtást (vagy a világítást) bekapcsolod, a gyújtáskapcsoló a 30-as kapcsot összeköti a 15/51-essel, amely egy fekete vezetéken keresztül a biztosítótáblához viszi az áramot. Itt a beiktatott olvadóbiztosítón keresztül kapcsolódik össze a már említett sárga-fekete vezetékkel, amelyen keresztül a feszültség a kürthöz folyik. Ha pedig megnyomod a kormányon a gombot, azzal a kürt másik, 31b kapcsát testeled: ekkor záródik az áramkör, és megszólal a kürt.
A fentiekből következik, hogy én először is azt nézném meg, hogy a kürtön lévő szigetelt kapcson (amelyik nem közvetlenül a fémházra van szegecselve) van-e feszültség, amikor a gyújtást ráadod. Ha nincs, akkor szereld ki a fényszórót, és belül a váz homlokcsövén ott lesz a kis fekete biztosítótábla. Lehet, hogy nincs benne biztosító, lehet, hogy van, csak kiolvadt, de az is elképzelhető, hogy minden rendben, csak épp az érintkező felületek eloxidálódtak.
Másik részről pedig azt nézd meg multiméterrel, hogy ha a kürt gombját megnyomod, az összeköti-e a barna-fekete vezetéket a testtel. Ha mindezeket rendbe tetted, meg kell szólalnia a kürtnek.
|
Mex
Első lépésként próbáld meg az eredeti kürtöt közvelenül az akkura kötni, ezzel ki lehet zárni a kábelezést és kapcsolókat. Ha így jó, akkor meg kell keresni a hibát az elektromos rendszerben. Amennyiben így sem működik, egy picit meg kell kocogtatni (érzéssel) a kürt membránját egy kis csavarhúzóval benyúlva a díszrács egyik hasítékán (célszerű ha eközben feszültség alatt van a kürt). Ezzel életre lehet kelteni az elektromosan hibátlan, de régen nem használt kürtöt.
|
Szia Zsoel
Köszönöm a választ,kicseréltem,most jónak tűnik.Elkezdtem a rossz elektromos dolgokat cserélgetni.Pár izzó szórakozott,de új van helyettük,a világítása is életre kelt.Ami viszont zavaó,hogy a duda nem jó.Akkumulátor nem volt benne,így vettem egy bele való újat,6v 4,5 ah-s.Továbbra sem akart megszólalni,vezetékek rendben,gyújtáskapcsoló új mert szétesett a régi (minden butaság működik meg villog rajta).Rászántam magam,vettem egy újat,de az se csinál sokmindent.Megnyomom a gombot és pukkan egyet a duda de ennyi. Ha a vezetékét máshova érintem (azthiszem a kapcsoló gombja testeli le a dudát és így kezd el szólni (vagy talán valami ilyesmi))akkor is ugyanez történik. Esetleg valami ötlet? Végre mindene működik,jó lenne befogni használatra,de szeretném ha 100%-os lenne.
|
Mex
Szia!
Az új tűszelepeknél elég nagy a szórás, könnyű belefutni selejtbe, amelyik nem zár túl jól. Próbáld meg egy másikkal, és gondosan ügyelj a tűszelep tömítésére, valamint a helyesen beállított benzinszint magasságára is. A dupla tömítést felejtsd el, az nem segít. Ha a tűszelep nem zár rendesen, úgyis túlfolyik a tömítés vonalánál magasabb szinteken, tehát a benzin így is, úgy is pazarlódni fog. De egyébként célszerű jobb minőségű, kemény anyagból készült német tömítést venni. A gumi és a parafa semmire nem jó, két szerelés után el lehet dobni.
|
Üdv!
Apám régi Stárja előkerült a pincéből. Takarítás után indult is,jelenleg is rúgásra indul. Pár napja feltűnt,hogy a karburátor engedi a benzint rá a blokkra. Főleg mikor le van állítva,szabályosan folyik belőle. Cseréltem tömítést az úszóháznál,ugyanez. Úszó,tűszelep csere után is megmaradt ez a jó szokása.1971-es a huncut,n1-6-os porlasztóval. Arra gondoltam,hogy mivel volt benzin a motorban,lehetséges hogy megmarta valahol a porlasztó belsejét? Dugulás meg hasonlók nincsenek,remekül megy,leszámítva ezt. Vagy próbáljam meg dupla tömítéssel? |
[Későbbi] [5255-5236] [5235-5216] [5215-5196] [5195-5176] [5175-5156] [5155-5136] [5135-5116] [5115-5096] [5095-5076] [5075-5056] [5055-5036] [5035-5016] [5015-4996] [4995-4976] [4975-4956] [4955-4936] [4935-4916] [4915-4896] [4895-4876] [4875-4856] [4855-4836] [4835-4816] [4815-4796] [4795-4776] [4775-4756] [4755-4736] [4735-4716] [4715-4696] [4695-4676] [4675-4656] [4655-4636] [4635-4616] [4615-4596] [4595-4576] [4575-4556] [4555-4536] [4535-4516] [4515-4496] [4495-4476] [4475-4456] [4455-4436] [4435-4416] [4415-4396] [4395-4376] [4375-4356] [4355-4336] [4335-4316] [4315-4296] [Korábbi]
| |