|
[Későbbi] [5255-5236] [5235-5216] [5215-5196] [5195-5176] [5175-5156] [5155-5136] [5135-5116] [5115-5096] [5095-5076] [5075-5056] [5055-5036] [5035-5016] [5015-4996] [4995-4976] [4975-4956] [4955-4936] [4935-4916] [4915-4896] [4895-4876] [4875-4856] [4855-4836] [4835-4816] [4815-4796] [4795-4776] [4775-4756] [4755-4736] [4735-4716] [4715-4696] [4695-4676] [4675-4656] [4655-4636] [4635-4616] [4615-4596] [4595-4576] [4575-4556] [4555-4536] [4535-4516] [4515-4496] [4495-4476] [4475-4456] [4455-4436] [4435-4416] [4415-4396] [4395-4376] [4375-4356] [4355-4336] [4335-4316] [4315-4296] [Korábbi]
De működni fog, csak mivel az SR 4-II-nél a légszűrőház is meg a henger is más, mint az SR 4-2/1 továbbfejlesztett típusnál, ezért a 16N1-1-es porlasztó fúvókái nagyobbak. Beindul a motorod az 1-6-os porlasztóval is, csak keveset fog kapni, tehát fuldoklik.
Nem valami hatékony módszer ez a távgyógyászat. Elhozni nem tudod a gépet hozzám? (Elnézést, ha már kérdeztem volna, hová valósi vagy, nem tudok mindent fejben tartani.)
|
Zsoel
Nem, hogy a porlasztóhoz nem nyúltam előtte, de semmihez sem. A szívató bowdent néztem, igaz csak egyenes kormányállásban, meg volt a holtjáték, a tokját is lehetett mozgatni. Mindenesetre ki fogom próbálni a kormányt forgatva is.
A búvárcső a helyén van, a lenyomata látszik a pogácsán, a pogácsa is fixen ül a fészkében.
Egyéb alkatrészek nem szabadultak el, minden a helyén van, hiszen többször szét és összeraktam, de a kezdeti állapotban sem tűnt semmi rendellenesnek, úszó is rendben van.
Sajnos másik porlasztóm nincs, ez még 16N1-1-es, talán 1-6-ost tudnék szerezni, de abba tudomásom szerint mások a fúvókák, így azokat a mostaniból át kellene szerelni. De végül is egy próbát megérhet, ha sikerül szereznem egyet ki fogom próbálni. Azt ugye jól gondolom, hogy az 1-6-os porlasztóval (annak gyári fúvókáival) nem foga a motor működni?
|
PPisti
A gyújtást egyelőre hagyjuk, a most leírtak alapján mégis inkább porlasztási gondokra tippelek. Szerintem valamitől túldúsul a kevéked. De állításod szerint nem nyúltál a karburátorhoz, így hát nehéz tanácsot adni. Gondolom, a szívatótolattyú bovdenjét már megnézted, nem feszül-e, megvan-e a 2...3 mm-nyi holtjáték, kormánymozgatáskor is, nem akadt be valahova, és ellenőrizted, hogy a gumipogácsa is a helyén van, valamint a réz indító búvárcső felső szája feljebb van, mint az alumíniumöntvény? Azt is nézd meg, nem mozdult-e ki valami alkatrész: fúvóka, tűszelep, akármi, nem lyukas-e az úszó.
Esetleg jó lenne, ha lenne egy tartalék vagy kölcsönbe kapott karburátorod, kipróbálni.
|
Zsoel
Elméletileg nem lehet vizes a benzin. Mindig kannából tankolom, az pedig nem a közelmúltban lett feltöltve. Mielőtt elkezdte a jelnséget, kb. két hetet állt is a gép, tehát a víznek illett volna tényleg leülepedni a tartály aljára, de nem tartalékon használtam, így a benzinnek a felsőbb régióból kellett jönnie nem az aljáról. Ráadásul ideje sem nagyon volt felkavarodni, mert szinte azonnal érezhető volt, hogy valami nem stimmel.
A megszakítót csak kívülről vettem szemügyre a lendkeréken keresztül, de meg fogom nézni még egyszer. A gyújtási időpont jelölve van valahol a blokkon/lendkeréken, vagy mérni kell? Hogy a legegyszerűbb ezt, illetve a hézagot ellenőrizni?
A gyertya most a próbálgatások (néhány száz métert tettem meg összsen öt-hat menetpróba során, miközben többször kellett szívatóval beindítani, valamint próbáltam alapjáratot állítani álló helyzetben járatások alatt) során egy kicsit koszosabb lett, de nem köpte be, az elektródákról még így is leégett a kosz, azok továbbra is barnák.
Az a legfurcsább, hogy hidegen majdnem jó, de ahogy melegszik, romlik a helyzet.
|
Azokat igen.
Ha szétszeded a motort, küldj majd egy fényképet arról, hogyan van összeszerelve a berúgószerkezet, akkor talán többet tudok mondani.
|
Zsoel
Ezzel még nem veszed el a kedvem. :) Köszönöm a segítséget! A többi szimeringet jól tettem bele?
|
PPisti
Esetleg víz nem kerülhetett a benzinbe? Mostanában sokat találkozom ezzel a gonddal, mintha vizezett benzint árulnának a kutak, vagy mi... A víz leül a tartály aljára, és mikor a csapot megnyitod, azonnal lefolyik a porlasztóba. Ha leveszed az úszóházat, alig lehet észrevenni a vízcseppet a benzinben, mert nagyon elmosódnak a körvonalai: az úszóház látszólag tiszta, nincs szennyeződés. Kilöttyinted a benzint, de ahogy mindent összeszerelsz, és visszanyitod a csapot, abba a pillanatban újra telefolyik vizet tartalmazó benzinnel az úszóház. Mivel pedig a víz nehezebb, mint a benzin, leülepszik az úszóház fenekére, és nem engedi rendesen feláramolni a benzint a főfúvókába. Próbáld meg leszedni, kiüríteni, kimosni és kiszárítani a tartály, majd feltölteni másik kút TISZTA, SZÁRAZ kannában hozott benzinével.
Amellett lehet ez a jelenség gyújtáshibától is, ugyanúgy el tud tőle erőtlenedni a motor, mintha eldugult volna a benzinellátás útja. (Most abból indulok ki, hogy azt mondtad, azon a tájon minden oké, tehát feltételezem, hogy tényleg az összes furat tiszta.) Ugyan a szépen kiégett gyertya ennek ellentmond, de láttam én már karón varjút. Ellenőrizd a gyújtási időpontot és a megszakítóhézagot, valamint azt, hogy a megszakító nem sérült, törött-e.
|
ksonimar
Nem jó. A főtengelyszimeringeket úgy kellett volna beszerelni, hogy a rugós felük mindkét oldalon a főtengelysonka felé nézzen. Így elősűrítéskor a kialakuló nyomás megemeli a tömítőélt, és a beszívott keverék egy része eltávozik a forgattyúházból. Szedd szét újra a motort, és tedd rendbe a felsorolt dolgokat (főtengelyszimeringek, indítószerkezet, tömítés+paszta). Nem akarom elvenni a kedved, de így sosem lesz jó.
|
Zsoel
Segítségre lenne szükségem, mert adódott egy érdekes problémám. A motor a következő jelenséget kezdte produkálni egyik napról a másikra ( szerelve semmi nem volt előtte ami magyarázhatná a dolgot):
Hidegindítást követően szépen beindult, de olyan érzésem volt, mintha alacsony fordulatszám mellett erőtlenebb lenne (már indítást követően üresben is mintha, nem úgy venné a fordulatot). Elindulást követően kb. 100-150 méter megtételét követően elvettem a szívatót, de ha alacsonyabb fordulatszámmal mentem tovább, akkor vissza kellett húzni, mert úgy tűnt anélkül le fog fulladni. Ha az adott sebességfokozatban emeltebb fordulaton járt a motor, akkor nem volt gond, ez esetben szépen ment, gyorsult is, úgy viselkedett mint szokott.
Nem tudtam hova tenni a dolgot, gondoltam visszajött a korábbi alapjárati fúvóka dugulás. A porlasztót háromszor is szétszedtem, első alkalommal volt benne némi apró kis üledék, de a fúvókák nem voltak eltömődve. A második alkalommal teljesen kitakarítottam az egészet, a harmadik alkalommal pedig a benzinszintet vizsgáltam meg, hogy az az előírásnem megfelel-e? Minden tiszta, benzinszint előírásnak megfelelő, a porlasztóban minden tökéletesen működik. Ezt követően a légszűrőbetétet kimostam, újraolajoztam, a gyertyát kivettem, elektródahézagot ellenőriztem, ezek is mind rendben voltak, a gyertya őzbarna. A kipufogó, mint korábban említettem vadonat új, tehát eltömődés nem lehet (hangtompítót azért levettem, belenéztem, gyakorlatilag gyári tisztaságú). Benzincsap és szűrők rendben vannak, a benzin az elvártaknak megfelelően áramlik a porlasztóba.
Mindezek után a helyzet nem változott. Hidegen szívatóval indul, lehet menni vele, a fentiek szerint, azonban ahogy kezd bemelegedni úgy kezd elmenni az alapjárat. Ekkor ha mondjuk egy kereszteződében meg kell állni és kuplungot húzok, elveszem a gázt, akkor azonnal lefullad. Ha kézzel tartom a gázt, akkor nem áll le. Melegen is igényli a szívatót a beindításhoz a lefulladás után (nem üzemmeleg motorra gondolok, mert a jelenség előjötte után nem mertem vele messzire menni, de a hengert már kézzel hosszan nem lehet megfogni). A porlasztón levő állítócsavarokkal nem lehet alapjáratot beállítani, ha a gázkarral nem tartom a fordulatot, a motor leáll. A megszakító és érintkezői tiszták, szemre a hézag is megfelelő.
Kifogytam az ötletekből, nem tudom mi lehet ez és azt sem, hogy mit lehetne még kipróbálni?
|
Úgy tettem bele mindent ahogy találtam, a "feliratos" része néz a dugattyú felé. A két kicsi a gyújtás oldalon kifelé néz, a kuplung oldalon a karoknál befelé. |
És hogyan helyezted be a főtengelyszimeringeket a blokkfelekbe?
|
Zsoel
Helló!
Igen, cseréltem mindegyik szimeringet.
Megfordult a fejemben, h véletlen kihagytam valamit, de nem maradt vissza semmi, és tulajdonképpen nem szedtem ki a fogaskerekeket, stb a blokkból a biztonság kedvéért.
|
ksonimar
A magasságuk teljesen lényegtelen. Valószínűleg az egyik fúvóka még eredeti, a másik már utángyártott, és hát van szórás... A külső átmérő a lényeg, meg persze belül a kalibrált furat. Úgy a fő-, mint az indítófúvóka 50-es kell hogy legyen.
Az indítószerkezetnél valószínűleg valami gebasz van. Az indítótengelyen a fogasív két oldalán van egy-egy távtartó tárcsa; leginkább arra gyanakszom, hogy vagy az egyiket, vagy mindkettőt kihagytad, esetleg a homlokfogazott indítókereket a III. fokozat hajtott fogaskerekének nyomórugója van meggyengülve, vagy a rajta lévő alátét maradt ki.
Nem ajánlott paszta nélkül szerelni ezt a motort. 40-50 éves, ezerszer és szakszerűtlenül szerelt tömítőfelületei vannak... A papírtömítés önmagában rendben van, csak tömítőpaszta is kell mindkét oldalára, mert különben ereszteni fogja az olajat.
Most egyébként szimeringeket is cseréltél a motorban, amikor összeraktad?
|
Sziasztok!
Na, mentem vele pár kört, próbálgatom az alapjáratot beállítani.
(Így zárójelbe had jegyezzem meg, hogy legközelebb ha szétszedem a blokkot, valószínüleg nem papír tömítést használok, hanem pasztát, vagy magam készítem el erre megfelelő anyagból, mivel így pár klóméter után ismét szivárog > csöpög az olaj.)
Ami az alapjáratot illeti, lehet tévútra tereltem magam. Nem is az alapjárattal, hanem magával az erejével a motornak. Eleinte könnyedén elindultam 1ben. Most állítottam az (új)úszó nyelvvén, h kevesebb üzemanyag szintet engedjen, ez után kissé erőtlen indulásnál. Az alapjárat megvan(fogjuk rá). Emellett a (új)gyertya is eléggé mocskolódik. Első indításnál bátorkodtam egy 1:40es keveréket használni(fűkaszától loptam egy keveset), de aztán kevertm 1:33-at és ezzel is produkálja a tüneteket. Fekete és kissé nedves. A leömlőnél is köpködi az el nem égett anyagot. Lehet, h mégiscsak tömítés problémák leszenek itt is...? Próbálom a kevesebb üzemanyag több levegő kombinációt összehozni, talán most azt sikerült, lehet ezért erőtlen inuláskor...?
u.i.: az miért lehet, h olykor berúgásnál olyan érzetem van, mintha valami elforogna, nem moudítja meg a fogaskerekeket, de a kart le tudom nyomni szinte ellenállás nélkül. Ez azért aggaszt egy kicsit.
|
Zsoel
Helló!
Közönöm a válaszod, sokat segített! (bocs a kései válaszért) Közben összraktam a motort, üzemel, még az alapjáratot kell finomítani.
A karburátornál valószínüleg rosszul fogalmaztam, elézést, mert nem arra a két fúvókára gondoltam, hanem amit a hidegindító "vályúba" és a tűsfúvókába csavarunk bele, mert esetemben(gondolom akkor máshol is) ezek menete egyforma, de hosszra az egyik 1mm-el hosszabb.
Ettől függetlenül célravezető volt az írásod, köszi!
|
ksonimar
Szia!
Csak megfelelő készülékkel szabad ki- és besajtolni. Ha megütöd, azzal akár azonnal tönkreteheted. Persze ha egy bizonyosan rossz kondenzátort kell csak kiszerelni, amelyik úgyis a kukába kerül, azt megfelelő tüske segítségével ki szabad ütni a helyéről, bár akkor is vigyázni kell, hogy a fészek ne sérüljön meg. (Az eredeti kondenzátor beszerelésekor a furat peremét a sajtológép körmei három helyen megzömítik, ez rögzíti a helyén az alkatrészt, és ezért olyan nehéz kimozdítani.) Beszereléskor az új vagy még használni kívánt kondenzátort, de különösen a szigetelt kivezetését megütni, feszegetni, elcsavarni stb. szigorúan tilos.
Az említett két fúvókát nem lehetséges összecserélni, mert a főfúvóka (a "rövid") M5-ös, az üresjárati fúvóka (a "hosszú") M4-es menetátmérőjű. Illetve ha úgy vesszük, a főfúvóka a hosszabb, mivel a tűsfúvóka végében ül. Az a hosszú tűsfúvóka az, amelyikben, ahogy a neve is jelzi, a levegőszabályozó tolattyú (síber) kúpostűje (részterheléstű) mozog. Azonban a tűsfúvóka menete is más, és nem lehet az üresjárati fúvóka helyére becsavarni.
A ragacsot a megromlott, átalakult szerkezetű benzin, illetve az abba belekevert, visszamaradó olajból kicsapódó gyanták képezik. Ez egy gusztustalan, barna (a megtámadott réz alkatrészekkel együtt zöld) réteg, amely az egész úszóházban, illetve a porlasztó alsó részén lerakódik, és nagyon nehéz eltávolítani. A nitrohígító részben feloldja, de a javát mechanikai módszerekkel, különféle (az alkatrész anyagát nem megsértő) kaparószerszámokkal lehet csak eltávolítani. Az apró, kalibrált furatokat tartalmazó fúvókákat pedig sok esetben csak kicserélni lehet, úgy eldugulnak.
Itt van a karburátor alulnézete (zárójelben a Starnal szükséges méretek, jelölések)
1. Hidegindító fúvóka (50), az úszóház aljában
2. Úszó - ez szabályozza az úszóházban a helyes üzemeléshez szükséges benzinszint magasságát
3. Üresjárati fúvóka (35)
4. Főfúvóka (50) - ez KÜLÖN alkatrész, nem a tűsfúvóka része, óvatosan satuba fogva ki lehet csavarni belőle
5. Tűsfúvóka (215)
6. Tűszelep (univerzális, minden BVF 16N1 porlasztónál ugyanolyan) - ezt mozgatja az úszó tengelyénél lévő nyelvecske; valóban, a tűszelepen folyik be az úszóházba a benzin, és ha már elég magas szintet ért el, akkor az úszó elzárja. A tűszelep is szétszerelhető: a házat a hatlapnál fogva satuban kell rögzíteni, és ekkora a beömlőfúvóka csavarhúzóval kicsavarható (lehet, hogy erősen meg lesz szorulva, jól illeszkedő csavarhúzót használj, különben tönkreteheted a hornyot). Belül egy kúpos fejű szeleptest van, amelynek a végcsapocskája rugózott, de régi, sokat használt alkatrésznél ez el szokott kopni. Nitrohígítóval, finom csiszolópapírral meg lehet tisztogatni az alkatrészeket, de ha már nagyon rosszul zár a szelep, nem tartja a vákuumot, amikor beszerelve, a szelepet benyomva megszívód a benzinbeömlő csonkot, akkor jobb, ha kicseréled, bár az utángyártottak messze nem érik el a gyári darab minőségét.
7. Hidegindító keverőcső - ezt a búvárcsövet nyitja meg a hidegindító tolattyú, amikor a szívató karját balra húzod; ez a cső az úszóház elkülönített indítóaknájába nyúlik, és a hidegindító fúvókán át szív be többletbenzint, ami a hidegindításhoz szükséges
Remélem, ennyiből már nagyjából világos a helyzet.
|
Sziasztok!
Rápróbáltam és két határozott ütéssel kijött a kondenzátor. Eredeti alkatrész volt, nehezen vált el társaitól.
Viszont lenne egy másik kérdésem.
A karburátorban lévő 2 fúvóka, egyik rövidebb, melyik, melyik helyre megy, esetleg egy doksi van erről valahol és hogy a tűszelepben vannek-e mozgó alkatrészek. Nekem nagyon szörnyű, ragacsos állapotú volt minden a karburátolrban, sekrült azért letisztogatni, de a tűszelepet nem tudom sikerült-e rendesen. Pl, nm tudom azon folyik-e át üzemanyag, gondlom, h igen, de nem tudtam átfújni rajta levegőt...
Köszönöm az ötleteket!
|
Sziasztok!
Lsaan egy hónap után eljutok oda, h öszerakjam a blokkot, sikeres alkatrészbeszerzés is megvolt.
A gyúltásban a kondenzátort hogyan kell kiszedni? Azért kérdem, mert nem mozdul... Csak üssem ki?
Köszi! :)
|
Nincs mit. Sok sikert, remélem, jó lesz.
|
[Későbbi] [5255-5236] [5235-5216] [5215-5196] [5195-5176] [5175-5156] [5155-5136] [5135-5116] [5115-5096] [5095-5076] [5075-5056] [5055-5036] [5035-5016] [5015-4996] [4995-4976] [4975-4956] [4955-4936] [4935-4916] [4915-4896] [4895-4876] [4875-4856] [4855-4836] [4835-4816] [4815-4796] [4795-4776] [4775-4756] [4755-4736] [4735-4716] [4715-4696] [4695-4676] [4675-4656] [4655-4636] [4635-4616] [4615-4596] [4595-4576] [4575-4556] [4555-4536] [4535-4516] [4515-4496] [4495-4476] [4475-4456] [4455-4436] [4435-4416] [4415-4396] [4395-4376] [4375-4356] [4355-4336] [4335-4316] [4315-4296] [Korábbi]
| |