Simson Star veterán motor portál - klub, fórum, alkatrészek, felújítás, műszaki leírás, története
Alkatrész
     
Menü
     
Veterán apró Simson
     
Ajánló
     
Simson
simson
     
Látogatók
Indulás: 2009-12-17
     
-
Google Pagerank mérés, keresooptimalizálás
     
FÓRUM (csevegés, műszaki problémák, fényezés stb.)
[Későbbi] [5255-5236] [5235-5216] [5215-5196] [5195-5176] [5175-5156] [5155-5136] [5135-5116] [5115-5096] [5095-5076] [5075-5056] [5055-5036] [5035-5016] [5015-4996] [4995-4976] [4975-4956] [4955-4936] [4935-4916] [4915-4896] [4895-4876] [4875-4856] [4855-4836] [4835-4816] [4815-4796] [4795-4776] [4775-4756] [4755-4736] [4735-4716] [4715-4696] [4695-4676] [4675-4656] [4655-4636] [4635-4616] [4615-4596] [4595-4576] [4575-4556] [4555-4536] [4535-4516] [4515-4496] [4495-4476] [4475-4456] [4455-4436] [4435-4416] [4415-4396] [4395-4376] [4375-4356] [4355-4336] [4335-4316] [4315-4296] [Korábbi]

2018.02.24. 08:27 Idézet

Ormossy

Ízlésekről értelmetlen vitázni, én nem szeretem azt a repedtfazék-hangot.

 


2018.02.23. 21:19 Idézet
PPisti

Árpi

Ha visszaolvasol egy keveset, akkor megtalálod a kipufogóval kapcsolatos észrevételeimet, melyet a gyári és a most kapható legjobb gyári minőségű dobok közötti (konfúzor illesztése és palástján levő plusz furatok) minimális különbség révén tapasztaltam a motor teljesítményét illetően. 

Röviden összefoglalva: a gyárihoz képest érezhetően gyengült a motor (és a hangtómpító betétet el sem távolítottam, csak a dobban levő eltérések ennyit okoznak). A saját motorom esetében (SR 4-2!!!) egyáltalán nem ajánlott a módosítás, így az új dobot alakítottam olyanná, mint a régi gyári volt.


2018.02.23. 07:59 Idézet

Árpi, Zsoel,

1971-72 körül én is jártam egy darabig a Starommal a hangtompító nélkül, nem volt annak olyan rossz hangja.  Megfordultak utána a lányok. (Hangsúlyozom, hogy SR 4-2/1 Simson Star-ról beszélek.)

A mostani, ugyan ilyen gépemet is kipróbáltam egy rövid ideig a hangtompító nélkül, a motor teljesítményén semmilyen változást nem tapasztaltam.

Jelenleg az én hangtompítómon van  két 8-as furat, mert 60-asra van fúrva, és a felújítást végző öregúr ezt javasolta. Hangjában ez nem igazán okoz változást.


2018.02.22. 22:00 Idézet

Árpi

Szia!

Valamiért? Nos, az a hangtompítót azért tették a kipufogóba gyárilag, mert a motorkerékpár tervezői ezelőtt ötven-akárhány évvel mérnökórák százait ölték bele tervezésbe, számolásba, rajzolásba és kísérletezésbe azért, hogy minél tökéletesebbé alakítsák a szerkezetet. Egyebek között a kipufogórendszert is, amelyben a hangtompító egyrészt (ahogy a neve is mutatja) az égés és kipufogás hangerejét csillapíta, másrészt a dobban elhelyezett szűkítőelemmel (konfúzor), valamint a gondosan méretezett kilépőcsővel együtt azért felel, hogy megfelelő torlónyomást alakítson ki a kipufogóban.
Ez utóbbi azért fontos, mert a kétütemű motor résvezérlésű, tehát nincsenek kívülről vezérelt szelepek, hanem mindent a dugattyú végez, ezért a töltéscserénél igen nagy szerepe van többek között annak is, hogy a kipufogórendszer - ha úgy tetszik - áramlási ellenállása mekkora. Ugyanis az emiatt kialakuló, fent említett torlónyomás segít abban, hogy a (gázlengés jellegű) töltéscsere-folyamatnál a kipufogógázokkal együtt a kipufogócsatornán át kilépni szándékozó friss benzin-levegő gáztöltet nagy részét is "visszanyomja", benn tartsa a hengerben, javítva ezzel a feltöltés hatásfokát, és növelve a motor teljesítményét. A kipufogó (különösen a gyári eredeti kipufogó) kialakításán ezért nem szabad változtatni, és semmi esetre sem szabad eltávolítani a hangtompítóbetétet. Ha valaki okosabb akar lenni a tervezőmérnököknél, és mégis így cselekszik, azt a húzást a motor nemcsak megnövekedett hangerővel, de növekvő tüzelőanyag-fogyasztással és csökkenő teljesítménnyel "hálálja meg".
Egy időben, még az én gyerekkoromban is ('90-es évek) nagyon menő dolognak számított kiberhelni a Simson S51-ek hangtompítóit  - abban az időben alig lehetett gyári hangú Simsont hallani -, de ma már roppant ciki ez a reppegő Simson-hang. (Tegyük hozzá, nekem akkor sem tetszett.) A Simsonnak gyönyörű, bársonyosan duruzsoló, kellemes gyári hangja van, ezt kell megőrizni. Aki vinnyogást akar, vegyen valami modern supermoto kacatot rezonátorral.


2018.02.22. 19:51 Idézet
Árpi

Sziasztok!

A véleményetekre lennék kíváncsi. A simson kipufogóban lévő tompítóval kapcsolatban. Valamiért gyárilag beletették de pro és kontra van aki jónak tartja van aki azonnal kiszedi. Miben jobb vagy rosszabb bennehagyva vagy kiszedve?


2018.02.16. 21:24 Idézet

Nincs mit, sok sikert!


2018.02.16. 08:39 Idézet

Zsoel,

Köszönöm a szerelési leírást, ki fogom próbálni egy már használhatatlan teleszkópon. Ha sikerül, jöhet a többi! 


2018.02.15. 19:40 Idézet

vermestibi

Na ja, motorkarbantartáshoz sajnos pénz kell, ha az ember igényes szeretne lenni. :)


2018.02.15. 19:37 Idézet

Ormossy

A vékonyabbik tövű alumínium fejbe bele van ütve keresztben egy kúposszeg. A sima vége felől (vagyis onnét, ahol a szeg végén NINCS három 120°-ban elhelyezett bevágás) egy vékony acéltüskével és kalapáccsal ki kell ütni a fejből (ehhez a fejet fel kell támasztani valami szilárd felületen, lehetőleg minél közelebb a keresztfurathoz, és csak óvatosan szabad ütni, nehogy eltörjön). Ezután a fej lehúzható. Ha nehezen mozdulna (összerohadt az alumínium a vassal), csavarlazítót kell fújni a furatba, illetőleg az alsó porvédőt kicsit le kell nyomni (vigyázat, erős a rugó, a műanyag pedig törékeny!), és így láthatóvá válik a dugattyúszáron lévő lapolás: erre 9-es méretű villáskulcsot vagy lemezkulcsot téve, a szárat meg lehet tartani, így könnyebben körbemozgatható a fej. Ezután már le lehet szerelni a porvédőket és a rugót. Vigyázat, némely kiviteleken a rugó két végénél vékony lemezalátét található, ezekre vigyázni kell, hogy el ne guruljanak.


2018.02.15. 08:12 Idézet
vermestibi

Zsoel,

köszönöm a részletes választ. Úgy tűnik, lengéscsillapítók terén a kínálat nem igazodik a keresetemhez. Marad a börzéken való turkálás, s ha ez nem hoz sikert, rákészülök anyagilag.


2018.02.15. 08:06 Idézet

Zsoel,

Köszönöm a sok hasznos információt. Úgy látom, csak a csere segíthet.

Egy kérdés; hogyan lehet leszedni a műanyag porvédőket?


2018.02.14. 20:33 Idézet

vermestibi

Van, de borsos áron. Német gyártmány, ezért elég mélyen kell a zsebbe nyúlni, ha valaki cserélni akarja. Mivel valóban hidraulikus csillapítású, csak felül műanyag burkolatos, ráadásul fekete. Viszont hosszúságban megegyezik az eredetivel, tehát nem fog tőle olyan idétlen kinézetet kapni a motor, mintha gólyalábakon állna.

Első:

https://robogoalkatresz.odormotor.hu/alkatresz/SIMSON_SCHWALBE_LENGESCSILLAPITO_ELSO.php

Hátsó:

https://robogoalkatresz.odormotor.hu/alkatresz/SIMSON_SCHWALBE_LENGESCSILLAPITO_HATSO.php

Még majdnem Németorszgából közvetlenül megrendelve olcsóbb, ha egyszerre mind a négyet kicseréli valaki:

https://www.akf-shop.de/federbein-vorn-in-schwarz-mit-schwarzer-huelse-fuer-kr-sr/a-512/

https://www.akf-shop.de/federbein-hinten-in-schwarz-ersatz-reibungsgedaempft/a-514/

 

Esetleg van eredeti formájú és működésű is, de csak az 1968 előtti, alul aluházas:

https://futarmotorosbolt.hu/termek//simson-schw-star-hatso-lengescsillapito-parban-swh----11028

http://futarmotorosbolt.hu/termek//simson-schw-star-elso-lengescsillapito-parban-swh----11027

Ez jóval olcsóbb, kb. 50-ből megúszható, és ha jó állapotú alsó porvédőkkel helyre lehet állítani az eredeti látványt. :) Azt sajnos nem lehet külön újonnan kapni, hiába kerestem.

 


2018.02.14. 18:42 Idézet
vermestibi

Zsoel,

bár nem nekem szólt, de köszönöm én is a részletes leírást. Az én motoromnál is ez a helyzet: siralmas állapotban vannak a lengéscsillapítók, terveztem, hogy felújítom őket, de már a szétszedésnél elakadtam. Akkor nem is forszírozom tovább, normálisan felújítani úgy sem tudnám. Létezik normális minőségű utángyártott lengéscsillapító, amire le tudnám cserélni? Egy helyen láttam, hogy ilyesmit árultak, de csak annyit írtak, hogy "Starhoz", azt nem, hogy első vagy hátsó-e. Vagy van esetleg valami más típusú (neadjisten hidraulikus) lengéscsillapító, amit be lehet szerelni?


2018.02.14. 09:07 Idézet

Ormossy

Az a gond, hogy a kereskedelemben semmit nem lehet kapni ezek felújításához, és mivel jellemzően 40-50 éves alkatrészekről van szó, a szétbontásuk általában csak roncsolással megy. Ugyanis ha a hengert (ami egy vékony, 1 mm-es falú cső) befogod esztergatokmányba, és megpróbálod letekerni az alumínium szemet, keresztüldugva rajta egy rudat, és nyomva, ahogy a szerelési leírás ajánlja, jellemzően vagy a szem törik el, vagy a cső menetes végét tekered le, beletörve ezzel az a házba, ugyanis gyártáskor nem zsírozták be a menetes részt, és az idők során összerohad a vas az alumíniummal. (Jellemzően a csavarlazító sem sokat segít.) Akkor aztán vakarhatod a fejed, hogy mit csinálj. A teljes felújításhoz sok esetben gyakorlatilag az egész dörzsillapítású szerkezetet újra le kéne gyártani, de szó szerint, ugyanis az idők során megkopik a vezetőpersely furata, és az utasok tömege oldalra nyomja a dugattyút, amitől minden elkopik, vagyis csakorlatilag "szétülik" a szerkezetet. Csináltatni kell hengert, annak a menet nélküli végét lezáró műanyag vezetőperselyt, dugattyúrudat, rugónyomó tárcsát, dugattyút, dörzsbetétet (amit aztán kézzel kell három részre vágni). Még jó, ha a kis dugattyúnyomó rugó épen marad, de én már találkoztam olyan esettel, hogy azt is szétdörzsölték. Szóval ilyesmibe csak annak érdemes belevágnia, aki tud esztergálni, vagy van esztergályos ismerőse, és még úgy sem egyszerű. Tudom, mert csináltam. Egyszer, de többet nem fogom, mert nem ért annyit az egész felhajtás, ugyanis csillapításban még abban az esetben sem mérhető a hidraulikus lengéscsillapítóhoz, ha minden alkatrész tökéletes. Érezhető a hatás, de nem lehet a folyadék csillapítóerejéhez hasonlítani. Ilyen kis, lassú motornál igazából úgysincs rá nagy szükség, főleg, ha jobbára műutakon közlekedik az ember. (A legtöbb szoci motoron nem is volt lengéscsillapítás, csak rugó, sőt, volt hátul teljesen merev kerékfelfüggesztéses kivitel is.) 

A nyafogáson viszont lehet segíteni: a porvédő burkolatok leszedése után alaposan le kell tisztítani minden alkatrészről a rozsdát, rozsdaport, aztán a főrugót vékonyan bezsírozni. A csillapítószerkezetbe pedig egy kis csavarlazítót fújni, ugyan súrlódásos elven működne, de a leírásod alapján a tieidnek már úgyis mindegy. :) Ettől megszűnik a nyikorgás.


2018.02.13. 16:18 Idézet

Zsoel,

Az indokolja, hogy már nem működik olyan szépen, mint ahogyan kellene. 

Vagyis, nyifeg-nyafog, nem rendesen csillapít, öreg, mint én vagyok. 

(Van vagy 3-4 db. másik teleszkópom is, de azok sem jobbak.)


2018.02.13. 12:37 Idézet

Ormossy

Pontosan mi indokolja "nagyon" a felújítást?


2018.02.11. 20:18 Idézet

Nagyon fel kellene újíttatnom legalább a két hátsó teleszkópomat...

Van valakinek ötelete, merre induljak?


2018.02.02. 07:41 Idézet

vermestibi

Semmi gond, szinte minden "újoncnak" el kell mondani, aztán megszokják. :)

Nem lőttél mellé, csak pontosítottam az eredeti világítási rendszer felépítését. A többiről nem tudok nyilatkozni, az én motorjaimon hagyományos izzó van (habár a 2-es számú Staromon magam is "felturbóztam" a világítást 12 V-osra). Csak kísérletezzetek.


2018.02.01. 23:01 Idézet
vermestibi

Zsoel

Bocsánat, rendben, akkor hanyagolom a Válasz gombot.

Ezek szerint a Star villamos rendszerével alaposan mellélőttem. Bocsássatok meg nekem, még "új" Staros vagyok, az enyém még messze áll attól, hogy a világítást kellene abajgatni. A ledes fényforrást más típusú motorokon használtam/használom, nagy megelégedéssel s ezért kezdtem ajánlani.


2018.02.01. 21:02 Idézet

vermestibi

Tisztelettel megkérlek, hozzászóláshoz ne kattints a "Válasz" gombra, mert rengeteg fölösleges tartalmat generál, amennyiben teljes egészében bemásolja a vonatkozó hozzászólás szövegét. Ha azután a megszólított is így reagál, akkor az ő válaszában már az eredeti hozzászólás plusz a válasz lesz bemásolva, és így tovább. Az itt bevett gyakorlat szerint egyszerűen a válasz elejére írjuk annak az illetőnek a nevét, akinek a mondanivalónkat szánjuk, és kész. (Ha egész pontosak akarunk lenni, esetleg még dátumot és időt.) Mivel ez nem túl forgalmas fórum, így is könnyedén ki lehet bogozni, ki kinek válaszol.

Egyébként a Star világításáról váltóáramú tekercsek gondoskodnak, éspedig a fényszóróhoz különálló tekercs tartozik, amelynek semmi köze a hátsó lámpához, mert ezt meg a féklámpa-, másként töltőtekercs táplálja, következésképpen kisebb teljesítményfelvételű első lámpatest használatával nem lesz erősebb a hátsó lámpa fénye. (Amire egyébként nincs is szükség, mert hibátlan állapotú rendszer, azaz táp- és fojtótekercs, megfelelő vezetékezés, foglalat, izzó és persze lámpabúra esetén a helyzetjelző lámpa így is épp elég erősen világít. A túl fényes hátsó lámpa kifejezetten zavaró a mögötte közlekedő számára.)

Az akkumulátor áramköréhez (a töltésen kívül) az irányjelző-berendezés, a kürt, a parkolólámpa és az üresjárati jelzőlámpa tartozik. Más fogyaszót nem szabad rákötni, mert sem a kapacitás, sem a töltés méretezése nem olyan, hogy ezt hosszú távon elviselné. De ez nem is szükséges, mert a LED váltóáramról is működtethető, csak az előtét-ellenállás megválasztására kényes, amennyiben nem 6 V-os üzemi feszültségre van tervezve.


[Későbbi] [5255-5236] [5235-5216] [5215-5196] [5195-5176] [5175-5156] [5155-5136] [5135-5116] [5115-5096] [5095-5076] [5075-5056] [5055-5036] [5035-5016] [5015-4996] [4995-4976] [4975-4956] [4955-4936] [4935-4916] [4915-4896] [4895-4876] [4875-4856] [4855-4836] [4835-4816] [4815-4796] [4795-4776] [4775-4756] [4755-4736] [4735-4716] [4715-4696] [4695-4676] [4675-4656] [4655-4636] [4635-4616] [4615-4596] [4595-4576] [4575-4556] [4555-4536] [4535-4516] [4515-4496] [4495-4476] [4475-4456] [4455-4436] [4435-4416] [4415-4396] [4395-4376] [4375-4356] [4355-4336] [4335-4316] [4315-4296] [Korábbi]

     
-

látogató van a honlapon.

     
Regisztráció

Jobb oldalon a honlap alján regisztrálj, így minden fontos információt (híreket, üzeneteket, aktualitásokat, rendezvényeket stb.) megkapsz e - mail üzenetben, a Simson Star portállal kapcsolatban.

     
Óra
     
Danuvia portál

     
Milyen messze mentél a Starral?
Távolsági használat
Mekkora volt a legnagyobb táv, amelyet egy túrán belül megtettél a Staroddal?

0-50 km
50-100 km
100-200 km
200-500 km
500 km-nél nagyobb
Ne röhögtess, a lakhelyemről is alig merek kimozdulni vele! :)
Szavazás állása
Lezárt szavazások
     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?