|
[6210-6191] [6190-6171] [6170-6151] [6150-6131] [6130-6111] [6110-6091] [6090-6071] [6070-6051] [6050-6031] [6030-6011] [6010-5991] [5990-5971] [5970-5951] [5950-5931] [5930-5911] [5910-5891] [5890-5871] [5870-5851] [5850-5831] [5830-5811] [5810-5791] [5790-5771] [5770-5751] [5750-5731] [5730-5711] [5710-5691] [5690-5671] [5670-5651] [5650-5631] [5630-5611] [5610-5591] [5590-5571] [5570-5551] [5550-5531] [5530-5511] [5510-5491] [5490-5471] [5470-5451] [5450-5431] [5430-5411] [5410-5391] [5390-5371] [5370-5351] [5350-5331] [5330-5311] [5310-5291] [5290-5271] [5270-5251] [Korábbi]
Zsoel
Légyszíves írj majd csapágyméretet is,vagy hogy hogyan kérjem majd. Köszi!
|
Zsoel
Akkor gondolom szükséges lesz a kormánycsapágy csere is,mert sajnos van lógása ahogy írtam is szemmel láthatóan.Pedig szerettem volna ezt megúszni mivel nem igazán világos milyen sorrendben szedjem szét a kormányszerkezetet.
|
Lfox
Bármilyen, tehát a későbbi típusoké (S50, S51) is, csak arra figyelj, hogy alufelni legyen (gyárilag készült szürkére festett acélfelnivel is, illetve kínálnak utángyártott, krómozott acélfelnit is, de én nem javaslom, mert rozsdásodik). Valamint a normál, kétszeresen keresztezett, 143 mm hosszú küllőkkel szerelt kerekeken kívül létezett egy másfajta felni is, az 1970-es évek közepe táján, amelyet egyszeresen (sima X-ben) keresztezett küllőkkel szereltek.
Ennek nyersanyag-takarékossági okai voltak, mert így rövidebb (128 mm-es) küllőket lehetett alkalmazni, azonban ez a fűzési mód nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket (kevésbé stabil kerék, könnyebben eltörő küllők), ezért a gyár 1-2 évnyi kísérletezés után visszatért a kétszeresen keresztezett változathoz, és meg is maradt a gyártás végéig.
A fentiek miatt természetesen az egyszeresen keresztezett változatot sem ajánlom.
A kormánycsapágy túlzott játékát úgy tudod ellenőrizni, ha állványra állítod a járművet, és a keréktengelynél, illetve jelen esetben inkább a ferde tartó hátsó részén, ott, ahol a lengővillatengely keresztülmegy rajta, tehát legalul
előre-hátra megmozgatod a tartót. Ha fönt, a kormánycső tövénél kotyogást, játékot észlelsz, akkor a kormánycsapágy "lóg", laza.
Nyekeregni viszont nemigen szokott, mert általában évtizedek után is marad benne annyi kenőzsír, nemigen tud onnét kiverődni. A szilentblokkokra sem jellemző ez. Inkább az első lengéscsillapítókat (rugóstagokat) hallhatod, azok szoktag ilyen nyikorgó, nyüszítő hangot kiadni, mert egy idő után a párától és a kerék által bevert víztől berozsdásodik a belsejük. Mivel az első sárvédőn belül vannak, ezek sokkal inkább ki vannak téve ilyen hatásoknak, mint a hátsók. (Cserébe viszont épebb állapotú marad a porvédő köpenyük, mert kevésbé éri őket napfényt, mint a hátsókat, amelyek hajlamosak összevissza repedezni. Hja, valamit valamiért.)
|
Zsoel
A kerék kivétel után a sárvédőt és a villákat megmozatva,szép nagy lógást lehet érezni a kormánynál is ,nyekereg is rendesen. Szerintem az alsó csapágyazás lehet a bűnös,nem tudom jól gondolom-e. Azt viszont nem tudom hogy hogyan és milyen sorrendben kell szétszedni.
A lengővilla szilentek is rosszak lehetnek,szorul.nyikorog a villa mozgatásra.
|
Zsoel
Köszi! Igen,teljesen igazad van,nem lehet kérdéses hogy ki kell cserélni.Bármilyen tipusú Simson kerék megfelelne akkor a kétszeresen keresztezett küllős kivitellel?
|
Lfox
Dehogy használható, Isten őrizz'! Sürgősen cseréld ki azt a kerékagyat, életveszélyes. Az nem hajszálrepedés, hanem konkrétan keresztül van repedve a csapágyfészek fala, két helyen is. Csoda, hogy eddig még nem lett baj belőle. Nem akarok itt fizikai fejtegetésekbe bonyolódni, de elég annyi, hogy a jármű össztömegének (ami veled együtt durván másfél mázsa) a negyedét ez a csapágyfészek viseli, és körben a fal negyede gyakorlatilag ki van törve. Ez egy időzített bomba: egy-két szándékolatlan belehajtás egy észre nem vett úthibába elég lehet ahhoz, hogy a berepedt darab teljesen kitörjön, majd azután megfelelő körbetámasztás hiányában a fal más helyeken is bereped a külső csapágygyűrű nyomásától, míg aztán egy váratlan pillanatban egyszer csak akkora darab törik ki belőle, hogy azzal már a csapágy is kimozdul a helyéről. Abban a szempillantásban félrebillen az első kerék, és szerencsétlen esetben úgy beékelődik, hogy teljesen leblokkol, kicsúszik, és te elesel a motorral, esetleg épp a mögötted jövő személyautó vagy tehergépkocsi elé borulva... A többire jobb nem is gondolni. Ez persze a lehető legsötétebb forgatókönyv, ami előfordulhat, de törött teherviselő elemekkel, pláne ha azok alumíniumöntvényből vannak (amelyek nemcsak puha anyagúak, de tele lehetnek gyártási feszültségi pontokkal, lunkerekkel /légzárványokkal/, ezért teljesen kiszámíthatatlanul törnek tovább), nem szabad játszadozni, azokat haladéktalanul meg kell javítani vagy ki kell cserélni! De kerékagynál a javítás szóba sem jöhet, eszedbe ne jusson megpróbálni meghegeszte(t)ni, azt ki kell cserélni, méghozzá minél előbb.
A kerékagy belseje a következőképpen épül föl. Kívülről van egy gumigyűrű.
Egy kis kitérő következik. Ez a gyűrű még abból az időből származik, amikor a Start tervezték, akkor még nem léteztek "2RS" jelölésű, vagyis mindkét oldalukon zárt, tömítőgyűrűt tartalmazó golyóscsapágyak. (Ezeket poros, vizes, kenést nem biztosító "külső" helyeken szokták alkalmazni; a tömítőgyűrűk révén magunkban tartják a gyártáskor betöltött kenőanyagot, az nem tud kiverődni forgás közben, így a golyóscsapágy külön kenés nélkül is hosszú élettartamú és karbantartásmentes marad. Ilyet alkalmaznak például személygépkocsik generátorában.) Sima, mindkét oldalról nyitott golyóscsapágyak voltak a kerékagyban eredetileg. Annak érdekében, hogy a kenőanyag a kerékcsapágyakban maradjon, és ezzel egyrészt ne szűnjön meg a kentségük, másrészt a nagy forgási sebességnél kirepülő zsír ne tegye használhatatlannál a fékszerkezetet, ilyen tömítő gumigyűrűt sajtoltak a kerékagy mindkét végébe. Manapság már célszerű inkább 2RS jelű golyóscsapágyakat alkalmazni (én legalábbis ezt használom, ha kerékcsapágyat kell cserélnem), és a gumigyűrű mindkét oldalon el is maradhat. Igen gyakori eset, hogy már eleve nincs is meg vagy egyik, vagy másik; ritkán fordul elő, hogy mind a négy megvan még. (A magam részéről, ha rendelkezésre állnak, én visszateszem őket a 2RS csapágy mellé is.)
Tehát van a gumigyűrű. Azon belül egy golyóscsapágy, azon belül egy távtartó persely (valóban egy közönséges csődarab, a legtöbb motorkerékpár-kerékben ilyen, de hát milyen lenne, csak annyi a funkciója, hogy a két kerékcsapágy közti távolságot megtartsa, és a keréktengely átmehessen rajta), majd a másik oldalon is egy csapágy, amelyet egy horonyba beülő, úgynevezett "belső zégergyűrű" biztosít (ne kérdezd, miért csak az egyik oldalon van, nem tudom), és kívülről megint egy gumigyűrű.
A golyóscsapágy 6201 2RS C3, célszerű jobb minőséget vásárolni belőle (FAG, SKF, Koyo, NTN, Timken). Ha minden kötél szakad, porvédő lemezes csapágy is szóba jöhet, ez "2Z" jelölésű.
A távtartó persely a legtöbb motorosboltban, webáruházban kapható, ahol Simson-cuccokat kínálnak, 500 Ft körül van az ára.
Kerékagy is sok helyen van, ugyan távol-keleti utángyártott, de elfogadható minőség. (ENNÉL bármi csak jobb lehet!) 8-10 ezer forintba kerül, de ha mersz kockáztatni, jó állapotú gyári darabot is lehet kifogni különféle használt cikkeket kínáló oldalakon (pl. Vatera, Jófogás). A nagyobb nehézséget inkább az okozza, hogy a cseréhez szét kell szedni a kereket, majd újra összefűzni, ami a hozzáértőnek sem egyszerű mutatvány, tekintve, hogy a gyártáskor nem alkamaztak a küllők és küllőanyák közt kenőanyagot, így ezek mára jó eséllyel összerohadtak. Szétszereléskor tehát eltörnek, cserélni kell őket, és az új küllők vakító krómfelülete nagyon elüt majd a régi darabok viharvert küllemétől. Célszerű mindet kicserélni, az meg nem olcsó mulatság, mert a 36 darabos anyás küllőgarnitúra olyan 6-7 ezer forint körül van. Nem beszélve a dolog szakmai részéről: a küllőket befűzni és a kereket kicentrírozni szintén nem kezdő motorszerelőknek való móka. Én úgy gondolom, azzal járnál a legjobban (legegyszerűbb és legolcsóbb megoldás), ha sikerülne felhajtanod egy elfogadható állapotú komplett kereket. Hogy első vagy hátsó volt-e eredetileg, az mindegy, mert egyformák (habár a hátsók általában több pofont kapnak az élettől, mivel azok vannak hajtva, és a nagyobb terhet is azok hordják), csak arra kell vigyázni, hogy alufelnis és kétszeresen keresztezett küllős legyen. (Minden egyes küllő két vele azonos oldalon lévő másikat keresztezzen.)
A többi alkatrész így, kép alapján jónak tűnik, a féktányér gyakorlatilag hibátlan, szerintem csak a gumigyűrű sikálta meg egy kicsit körben, amíg megvolt, a fedélbe meg ugyan beleesztergált a kerékagy a távtartórész körül, de ha a távtartó fala nincs megrepedve, akkor az még használható, a sérülés csak szépséghiba, amely kívülről úgysem látszik.
|
Zsoel
Kivettem a kereket és igen,a kerékcsapágyak rosszak mindkettő.Nincsenek szétpotyogva de érezhetően van az egyiknek lógása,a másik pedig szorul. Az egyik oldalon volt meg csak a csapágy porvédő gumija,és mindkét csapágy alatt volt kosz is rendesen. Az egyik oldalon a csapágyházon kívülről látszik két hajszálrepedés a palástján és kissebb felütődések a végén. Remélem ettől még használható.Eddig még nem szedtem szét soha Simson kereket és elég bizonytalan vagyok hogy hiányozhat-e alaktrész belőle, ezért csináltam pár képet a szétszedés után. Milyen méretű csapágy való bele potosan? A távtartó persellyel gondban vagyok,mivel ahogy néztem a neten az gyakorlatilag egy cső az 50 és 51-es Simsonoknál. hát ilyet nem találtam.A kerékagyfedél távtartó része látszólag ép,nem volt köszörülve sem.
http://kepkezelo.com/images/i4ooy4tpdw1ztk4ybtk3.jpg
http://kepkezelo.com/images/p85nqabo3nwnn57jro0r.jpg
http://kepkezelo.com/images/jxnsejz8lf29vyjhbjme.jpg
http://kepkezelo.com/images/knzsqyq3i2z7zi7x27ce.jpg
http://kepkezelo.com/images/fv37mczheusyd6dbnpjb.jpg
|
Zsoel,
Szakmai és Simson ismereteidet nem vitatva, most ellent kell, hogy mondjak Neked.
1. A pálcás fék sokkal biztonságosabb, mint a bovdenes. Nekem már szakadt el menet közben hátsó fék bovdenem - pedig eredeti gyári volt! - nem kívánom az érzést senkinek.
2. A pálca teljesen jól el fér, nem ér hozzá semmihez, pontosan állítható.
Én még azzal is megtoldottam az átalakítást, hogy a hátsó agynál kikötöttem a féklámpa kapcsolót - amelyik igen nehezen állítható be pontosan, és gyakran kell(ett) utána állítani, és egy nagyon egyszerű módon, egy Danuvia féklámpa kapcsolóval oldottam meg a kérdést. Az óta - több éve - hibátlanul működik, nem kell soha utánálítani.
Igaz, nem "eredeti gyári" de biztonságosan és jól működik úgy a fék, mint a féklámpa.
Én rendszeresen használom a motort, nem a nappaliban áll, bemutatóra.
|
Ormossy
Kontraproduktív ötlet. Épp hogy veszélyesebb az ilyen utólagos átalakítás. A kipufogó és annak tartója miatt eleve korlátozott a hely azon a részen.
Igazából nincs a Star hátsó fékjével semmi gond, még a belső fékkulcsossal sem (csak a fékpedálerő csökkentése végett alakították át külső fékkulcsosra). Egyvalamit kivéve: ha egyszer elszakad a gyári bovden, a szutykos hajszálvékony, utángyártott vacak sz@rt sem ér. Az eredeti sokkal vastagabb és erősebb volt, ha az ember normálisan használta a féket, évtizedekig is kitartott. Én minden olyan ügyfelemet, akinél Staron, Schwalbén hátsófék-bovdent kellett cserélni, igyekeztem rábeszélni arra, hogy engedjen inkább engem bovdent készíteni, 7 mm-es tokból és 2,5 mm-es sodronyból, az drágább, viszont megbízhatóbb és tartósabb.
|
Lfox
Ha a magyar viszonylatban szerepet játszó típusokat nézzük, akkor csak a Starhoz való a jó, és a belső és külső kiemelésű fékkulcshoz bovden is különbözik, tehát Star, külső.
|
Ormossy
Az én motorom is külső fékkulcsos.Azért érdekel mert kifejezetten Starhoz nem biztos hogy kapok a boltban és akkor rendelenem kell majd.
|
Lfox,
Szerintem csak a Star bovdene jó.
Bár én átalakítottam pálcásra, mert fő a biztonság!
|
Zsoel
Köszi! Hamarosan szétszedem és kiderül. A hátsófék bovdent kérdezném még hogy helyettesíthető-e más simson típuséval,vagy csak a Staré a megfelelő?
|
Lfox
Igen, újítottam már föl más Simson típusokat, továbbá MZ-t, Babettát, Komárt, Jawát, Pannoniát is. Javítás szempontjából meg rengeteg minden megfordul a kezeim között, robogók, kis supermotók, amellett láncfűrész, fűnyíró, meg egyéb kisebb benzinmotoros gép, de 1000 köbcentis sportmotorkerékpáron is dolgoztam már. (Igaz, a kisebb, régebbi motorokat jobban kedvelem.)
Nem szabad, hogy a keréknek axiális játéka legyen. Van egyszer a kerékagyfedél, amelynek a furat környéki része távtartóként van kiképezve, ez felütközik kívülről a villára, belől az egyik golyóscsapágy belső gyűrűjére. A gyűrű felül a kerékagy belsejében elhelyezett távtartóperselyre, az a túloldalon a másik golyóscsapágy belső gyűrűjére, az meg kívülről a féktányérra (ez a kerékagy másik fedele), amelynek a furat környéki része szintén távtartónak van kiképezve. A féktányér pedig kívülről szintén a villának ütközik neki. Ha tehát ezen az egészen átdugod a keréktengelyt, és anyával szorosra húzod, az említett alkatrészek mind keményen egymáshoz szorulnak. Fizikai képtelenség, hogy ott látható tengelyirányú játék alakuljon ki, teljesen függetlenül attól, hogy te a féket bekötötted-e vagy sem, annak ehhez semmi köze. Vagy hiányzik onnét valami, leginkább a távtartó persely, vagy sérült valamelyik alkatrész (pl. leköszörültek valamelyik említett aluöntvény kerékagyfedél távtartó részéből), vagy pedig széthullott a golyóscsapágy a kerékagyban. Egyik se jó, mielőbb fel kell tárni és kiküszöbölni a hibát, mert ez így balesetveszélyes lehet.
|
Zsoel
Az első kerék sem marad ki,ott is van hiba.Érezhető és látható is hogy van egy kis oldal irányú lógása.A kerék anya meg van húzva,viszont a fék nincs bekötve.Lehet ez a kerékcsapágy hibája?
|
Zsoel
Köszönöm a segítséget. Más típusú motorok szerelésével,restaurálásával is foglalkozol egyébként?
|
Lfox
A kérdezett gyűrű így néz ki:
A Bercse Motornál például, ahonnét a kép való, "kormányvégbetét, Simson Star/Schwalbe/MZ" néven árusítják. Ez az alkatrész szolgál arra, hogy a kormányvégdugó és a gázcső közti távolságot tartsa, vagyis a cső ne tudjon kicsúszni a konzolból, illetve az itt felül lévő vékony perem beül a csőbe, és központozza azt kormányszarvhoz (ami ugye szintén cső) képest. Így nem tud befeszülni a markolat. Nem is értem, hogyhogy nincs nálad meg ez az alkatrész, mert elég széles, legalább 20 mm. Összeszerelve így néz ki:
Annyi a különbség, hogy itt a kormányszarvban nem kormányvégdugó van, hanem irányjelzőlámpa, ugyanis minden Staron az volt eredetileg. Csak az akkori "okos" magyar KRESZ balesetveszély miatt nem engedélyezte a kormánycső végein túlnyúló alkatrészeket, ezért az importőr csak úgy engedte Magyarországra bejönni ezeket a motorokat, hogy az ide szánt példányokról a gyártó előzetesen leszerelte a teljes irányjelző-berendezést, és a kormányszarv végeit a részben a lámpákhoz hasonló kialakítású, de tömör, gombaforma kormányvégdugókkal zárta le. Ezért nehéz idehaza eredeti indexalkatrészeket is találni, mert hivatalos importtal ezek a cuccok sajnos nem voltak rajta a gépeken.
Nem tudom, mekkora az alakváltozás mértéke nálad a gázmarkolatcsőnél, de ha nagyon ovális, akkor jobban jársz, ha inkább kicseréled, mert megszorulhat. Így is panaszkodtál már rá, hogy nem jár elég könnyedén.
Ami a lábtartót illeti, az sajnos típushiba, elég sérülékeny megoldás. Mindazonáltal javítható lenne jelenlegi formájában is, bár a készen kapható lábtartó is jó megoldás; elég jó minőségű, jól hegeszthető, méretpontos alkatrész, erősítettem már föl olyat az eredeti helyére, de hegesztettem vissza letört eredetit is. Igazából itt nem is a javíthatóság jelenti a nagyobb problémát, hanem a hely. Ez a terület ugyanis a váz lehető legmocskosabb része. Itt gyűlik össze a láncról lecsapódó, a lánckeréktengely által kivert, illetve a blokkból kiszivárgott olaj, valamint a karburátorról, légszűrőházról lecsorgó olajos benzin, a kerekek által felvert por, víz, sár, és mindez együtt undorító, barnásfekete, sűrű masszát alkot, amely vastagon befedi a lábtartó környékét. Így valahogy (és ezek még nem is olyan durva állapotot bemutató képek):
Ráadásul hozzá se lehet férni a motor miatt, tehát az a legkevesebb, hogy a motort ki kell szerelni, de ha igazán szép munkát akar végezni az ember, célszerű leszerelni a tartályt, a kormányburkolatot, nyerget, lámpákat, szóval a sérülékenyebb részeket, és a feje tetejére állítani a vázat. Máskülönben nem lesz szép a hegesztés. (Azt célszerű védőgázas ívhegesztéssel /CO-hegesztés), közepes áramerősséggel és huzalelőtolással végezni.) Azonkívül, mondanom sem kell, benzinnel vagy egyéb erős oldószerrel, kemény ecsettel, kefével, sűrített levegővel, amennyire lehet, szép fémtisztára le kell takarítani a sérülés környékét a vázon és a lábtartócső fülének a maradékán is. (A lábtartócsövet, vagy legalább a gumit is célszerű levenni, mert a hőtől megéghet.)
Mutatok még egy-két képet, hogy néz ki az ép lábtartó.
Remélem, ennyi információ birtokában már sikerül megoldani a problémát. Ha még kérdésed van, tedd fel bátran, megpróbálok válaszolni.
|
Zsoel
Csináltam egy képet a lábtartóról,igaz nem túl jó minőségű a kép:
http://kepkezelo.com/images/7bylff4cu8dt9jiqdy8t.jpg
|
A központozó gyűrű a végdugó külső karimája? (bocs ha hülyeséget írtam) Elképzelhető hogy ha minimálisan is de eltér a koncentrikus körtől a gázcső vége,akkor lehet probléma a végállásával pl.?
|
Zsoel
Rögzítettem a végdugót,a központozógyűrű nem tudom hogy mi sajnos,vagyis nem ismerem ilyen néven az alaktrészt. Sajnos a gázcső kormányszarv felöli vége eltér a szabályos körtől mivel először elnéztem,és a gumi markolatot fordítva tettem rá.A leszedése közben deformálódott a cső széle,de csak nagyon minimális mértékben a végdugó viszont pontosan passzol bele.
A mai kérdésem a lábtartóval kapcsolatos,mivel a bal oldali le van törve. Egy felcsukható hátsó lábtartó volt rá feleszkábálva egy hosszabb csavarral,és a csavarra húzott csővel.Mivel sajnos nem láttam mostanában Stárt "élőben",ezért elég nehezen tudom rekonstruálni hogy honnan tört le a régi pontosan.Igaz hogy megtaláltam a letört eredeti lábtartót, aminek a csavarral toldott egyenes részei épek. A végén van egy csonk (itt lehetett rögzítve) ami láthatóan törött, de egyenlőre nem sikerült kiderítenem hogy hová illeszkedne,és hogy hogyan volt rögzítve és azt sem hogy esetleg hiányzik e belőle.A kérdés az lenne hogy érdemes e venni új lábtartó konzolt,ilyet amit itt találtam pl.: http://www.simson-keletimotor-alkatreszek.hu/HU/simson-star-lábtartó-cső vagy javítható elvileg hegesztéssel vagy más módon. Bár őszintén szólva nem tudom hogyan van beépítve ez a lábtartó konzol mivel a motor alá nézve nem "találtam" meg vagy nem látható teljes egésszében.
|
[6210-6191] [6190-6171] [6170-6151] [6150-6131] [6130-6111] [6110-6091] [6090-6071] [6070-6051] [6050-6031] [6030-6011] [6010-5991] [5990-5971] [5970-5951] [5950-5931] [5930-5911] [5910-5891] [5890-5871] [5870-5851] [5850-5831] [5830-5811] [5810-5791] [5790-5771] [5770-5751] [5750-5731] [5730-5711] [5710-5691] [5690-5671] [5670-5651] [5650-5631] [5630-5611] [5610-5591] [5590-5571] [5570-5551] [5550-5531] [5530-5511] [5510-5491] [5490-5471] [5470-5451] [5450-5431] [5430-5411] [5410-5391] [5390-5371] [5370-5351] [5350-5331] [5330-5311] [5310-5291] [5290-5271] [5270-5251] [Korábbi]
| |