|
[6210-6191] [6190-6171] [6170-6151] [6150-6131] [6130-6111] [6110-6091] [6090-6071] [6070-6051] [6050-6031] [6030-6011] [6010-5991] [5990-5971] [5970-5951] [5950-5931] [5930-5911] [5910-5891] [5890-5871] [5870-5851] [5850-5831] [5830-5811] [5810-5791] [5790-5771] [5770-5751] [5750-5731] [5730-5711] [5710-5691] [5690-5671] [5670-5651] [5650-5631] [5630-5611] [5610-5591] [5590-5571] [5570-5551] [5550-5531] [5530-5511] [5510-5491] [5490-5471] [5470-5451] [5450-5431] [5430-5411] [5410-5391] [5390-5371] [5370-5351] [5350-5331] [5330-5311] [5310-5291] [5290-5271] [5270-5251] [Korábbi]
Lfox
Érdekes volt a cikk, köszi. Én nagyon szeretem olvasni az ilyen régi útleírásokat. Nem lehetett semmi ennyit motorozni egy apró Babettával, ráadásul még a 206-os, merev lemezvázas kivitellel, amelyen nem volt hátsó rugózás. Kemény túra volt, az biztos.
|
PPisti
Köszi a segítséget neked is,nem is néztem először milyen névvel érkezett. Próbáltam csavarhúzóval stb, de nagyon össze van gyógyulva.
|
Lfox
A szivattyú tengelye rozsdamentes, nem kúpos, hanem hagyományos tengely. A lapátkerék spiáter szerű anyagból van. (Legalábbis a saját szivattyúm esetében ez a helyzet.) A tengely lapátkerékkel érintkező felülete be van lapolva két oldalról, ennek ellentettje a lapátkerék kialkítása, emiatt nem tud elfordulni a tengelyen. Az anya csak a helyén tartja, más funkciója nincs.
Nagy valószínűséggel csak a vízkő vagy kosz miatt nem jön le, emiatt van rágyógyulva.
Meg kell próbálni csavarhúzóval óvatosan (lehetőleg két oldalról egyszerre, esetleg váltogatva a pozíciókat) befeszíteni a lapátkerék és az öntvényház közé és megmozgatni a lapátot. Nagyon kell ügyelni, hogy a lapát el ne törjön, illetve a szivattyú öntvényházának pereme meg ne sérüljön a művelet közben, mert ha a tömítő felületet megsérted, azt utána nagyon nehéz, ha nem lehetetlen korrigálni. Ez esetben oldalt nyomni fogja kifele a vizet, vagy fals levegőt fog szívni.
A művelet előtt meg lehet próbálni csavarlazítóval egy kicsit befújni az összegyógyult részt.
Ha lent van a lapát, akkor visszaszereléskor az érintkező felületeket meg kell tisztítani, majd megkenni hőálló zsírral, akkor többet nem fog összetapadni, utána könnyű szerelni. Én így csináltam, évek múlva is kézzel leemelhető a tengelyről a lapát.
A szimmering cseréhez ki kell venni a forgórészt a motorból, amihez le kell szedni a motor felső borítását is. Ezen művelet előtt célszerű összejelölni a motor öntvényházának darabjait (négy részből áll: az alsó rész, ahol alul a vizet szívja, a felette levő rész, amiben a szimering van, e fölött van maga a motor a tekercseket tartalmazó résszel, majd legfelül a felső borítás). Ez azért fontos, hogy pont ugyanúgy szereld össze, mert ellenkező esetben nem várt következmények adódhatnak. Érdemes csak a felső borítást levenni, mert ekkor, ha szerencséd van, egyszerűen kihúzható a tengely (ha a lapát már nincs rajta). Felülről egy vékony, erős és megfelelő hosszú fémtüskével, csabarhúzóval stb. kiüthető a házból a szimering, az új pedig alulról könnyen a helyére üthető (ehhez célszerű visszatenni a motorra a felső borítást, a tekercsek védelme érdekében). Arra nagyon vigyázz, hogy a tekercsek véletlenül se sérüljenek meg sem a szimmering ki, sem a visszaszerelés során (ezért is célszerű az alsó részt nem bolygatni, mivel ott még a bekötési pontokra is vigyázni kell).
A szimmering esetében tapasztalatból javaslom a benne levő rugó kiszedését és egy ugyanolyan átmérőjú O gyűrűvel történő helyettesítését, mivel az nem rozsdásodik, és 1-1,5 év múlva nem kell újból kicserélni (érdekes módon az eredeti gyári szimmeringel 30 évet simán elment, azonban a ma kaphatóak sajnos nem ilyenek).
A legvégén kell gyártani egy új tömítést a szivattyú öntvényházának két fele közé, mivel szétszedéskor a benne levő nagy valószínűséggel menthetetelnül megsérül. Ezt lehet vékony kartonból készteni, megkenni hőálló zsírral, megvárni, hogy megszívja magát, majd lehet összerakni.
Ha még kérdésed lenne nyugodtan szólj, próbálok segíteni.
|
Szoktam javítani szivattyúkat, villanyost is, benzinest is..
Villanymotoros szivattyúkra nem jellemző a kúpos kötés, mivel sem a kerületi sebesség, sem az átviendő nyomaték nem nagy. Inkább ékkel oldják meg a járókerék rögzítését. Nem tartom valószínűnek, ellenben bizony simán előfordul hosszabb "háborítatlanság" esetén, hogy annyira összerohad az agy a tengellyel, hogy nem jön le a kerék. De ha mutatsz egy képet, talán többet tudok mondani.
|
Zsoel
Köszi!
Most egy offos kérdést szeretnék feltenni,tudom hogy az oldal témája,de sehol nem találok hozzá segítséget.Van egy régi Káma tipusú füles álló szivattyúm amiben szimeringet szeretnék cserélni.A szivattyúlapát rögzítőcsavarját levettem,viszont a lapátkereket semmilyen módon nem sikerült levenni a tengelyről, Nem hinném hogy a rozsdásodás miatt nem jön le,kb.10-12 cm átmérőjű lapátkerékről van szó. Elképzelhető hogy kúpos tengelyre illeszkedik? Még egyszer elnézést,hogy nem fórum téma,de talán szoktál foglalkozni szivattyúkkal.
|
Lfox
A gyújtóvezeték gyújtótekercs felőli részén a rézsodrony magot vékony, kemény, árszerű tüskével fel kell bővíteni kb 1,5 mm átmérőben, 5-6 mm hosszan, hogy a gyújtótekercs kivezetésének csupasz rézvezetékrésze oda beülhessen, tehát a két szigetelés teljesen összeérjen. Ezután az erre a célra szolgáló bilincs körmeit bele kell nyomni a szigetlésbe, és jól ráhajtani, hogy egybetartsa a két vezetéket. Erre jön rá a bakelit átvezetődarab, amelynek kis pöckére a bilincsen lévő fül ráül, majd az átvezetőt benyomjuk az öntvényblokkban lévő fészkébe. Ezt követően kívülről a gyújtóvezetékre ráhúzzuk először a gumi rögzítőgyűrűt, a fémtányért, végül a menetes sapkát. Mivel az átvezető menetes végében lévő furat enyhén kúpos, a fémtányér és a menetes sapka pedig belül félköríves, ezért minél jobban meghúzzuk a sapkát, annál jobban összeszorul a gumigyűrű a gyújtókábel körül, és nem engedi elmozdulni. Ha esetleg új gyújtótekercset kellett beszerelni, akkor ügyelni kell arra, hogy ennek kivezetőkábele ne legyen se fölöslegesen hosszúra, kanyargósra, se túl feszesre, egyenesre húzva, nehogy a bilincses rögzítés elmozduljon, tehát hagyni kell neki egy kis lazaságot, enyhe kanyart, de nem túl sokat. Ezt a megfelelő méretre vágással, majd blankolással lehet elérni. A gyári tekercsnél persze nincs ilyen gond.
Itt vannak az említett alkatrészek:
azzal a különbséggel, hogy a Starnál az átvezető darab nem kétrészes, szétszedhető, mint itt, hanem egybesütött, így:
A két kábel pedig így néz ki összebilincselve:
erre jön rá a szigetelő-átvezető darab, meg a többi. (Persze nem ilyen mocskosan, hanem mindent ragyogó tisztára le kell takarítani, egyrészt igényességből, másrészt meg mert bizonyos mértékig az olajmocsok is vezeti az áramot, tehát gyengíti a feszültséget.)
|
Azthittem először hogy szakadás miatt van toldva.Nincs sérülés,csak a kivezetés és a gyújtókábel szig.szalaggal volt toldva.
|
Zsoel
Igen. Csak szigetelőszalagozva volt és szét is volt már csúszva. Csoda hogy volt egyáltalán szikra.
|
Lfox
Mármint a gyújtótekercs kivezetésének és a gyújtókábelnek az összetoldását kérded?
|
Köszi! A gyújtás alap most már rendben lenne,megtisztítva minden,megforrasztva a világító tekercs vezetetéke is.Viszont a gyújtókábel is szgetelőszalaggal van összetákolva, tehát szakadt törött lehet a kábel.Van valami elfogadható megoldás az összetoldására?
|
Az eredeti fogszám z=14.
Kínálnak kisebb és nagyobb fogszámú első lánckereket is, 11 és 16 fog között, és természetesen fel is lehet szerelni a tengelyre, de nem javaslom.
Ha kisebb a fogszám, a hátsó keréken fellépő vonóerő ugyan nő, a gyorsulás némileg javul, viszont az elérhető végsebesség kisebb lesz, és a, mondjuk, 50 km/h-s utazósebességhez magasabb fordulatszámon kell járatni a motort, ami nemcsak megterhelő, de magasabb tüzelőanyag-fogyasztást is eredményez.
Ha nagyobb a fogszám, a vonóerő csökken, a gyorsulási képesség úgyszintén, viszont a végsebesség sem fog feltétlenül nőni, mert a menetellenállások felemésztik a hátsó kerék kerületi sebességében jelentkező többletet.
A kilométeróra mindkét esetben csalni fog, mivel a lánckerék tengelyéről van meghajtva: kisebb lánckeréknél a valósnál többet, nagyobbnál a valósnál kevesebbet mutat. Én nem cserélném más méretűre.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a Star nagyobb "testvére", az SR4-4 "Habicht" gyárilag 13-as lánckerékkel rendelkezett, de az azért volt, mert annak a váltóműve négyfokozatú, más áttételezésű, és muszáj volt 60 km/h-n tartani a tervezési végsebességet.
Még annyit, hogy lánckereket soha nem cserélünk magában! Ezek összetartozó, egymáshoz kopott lánckerekek, tehát mindig együtt kell őket kicserélni: első-hátsó lánckerék ÉS hajtólánc. Ha ugyanis a megnyúlt, megkopott lánchoz, kihegyesedett hátsó kerékhez új lánckereket raksz fel előre, a láncgörgők nem a megfelelő fogárokba fognak feküdni, roszogni, recsegni fog a kapcsolat, és rövidesen tönkremegy az új lánckerék is. Ha pedig lefutott lánckerekekre szerelsz új láncot, rövidesen eltöredeznek a láncgörgők. Úgy számolj tehát, hogy első lánckerék, hátsó lánckerék (lehetőleg új csapággyal), csillapító gumigyűrű a lánckerékbe, és a lánc. Sőt, ha esetleg a láncvédő tömlők, ne adj' Isten, a láncbúra is sérült, azokat is célszerű kicserélni, különben a szennyeződések, a víz ártalmára lesznek az új láncnak. Mondanom sem kell, hogy a láncot alaposan meg kell kenni beszerelés után, lehetőleg láncsprayjel, vagy ha az nincs, hajtóműolajjal.
|
Zsoel
Köszi,akkor nem nyúlok hozzá egyenlőre. Az első lánckerék gyári méretét szeretném kérdezni most,és az is érdekelne hogy lehet-e attól eltérőt feltenni vagy csak a gyári a megfelelő?Mindenképpen ki kell cserélni majd mert nagyon kopott.
|
Igen, így kell kinéznie, ilyen egy régifajta, porvédő ajak nélüli szimering. Tessék a keresztmetszete; láthatod, hogy ahol nincs porvédő ajak kívül, ott ilyen nagy a hézag, de attól még bent a tömítőajaknál tömít az.
De ha az téged jobban megnyugtat, akkor cseréld ki. Bajt nem csinálsz vele.
|
Zsoel
Köszi! Azért mégis mutatnék egy képet a szimeringről,ha írtad is hogy lehet hézag a tengely és a szimering között.Volt olaj sár a lendkerék térben bár azt nem tudom hogy a szimering mellett nyomhatta-e ki.Tudom hogy látatlanban nem lehet biztosra menni,de én tényleg nem tudom hogy szükséges lehet-e a csere.
http://kepkezelo.com/images/cblchi74aozjz1llgmfq.jpg
|
Az a kis sérülés valószínűleg nem befolyásolja a működést. A lendkerék azon alkatrészek közül való, amelyek (megfelelő megszakítóbütyök-olajozás, továbbá szakszerű fel- és leszerelés esetén) legutoljára mennek tönkre egy Staron. Még az sem jellemző, hogy a mágnes jelentősen veszítene az erejéből.
Igen, ha meghúzod az anyát, a kúpos tengelyrész és a lendkerék agya összeszorul. Arra kell ügyelni, hogy a tengelyagyban lévő íves retesz ép legyen, ugyanígy az agyban lévő reteszhorony, és ezek pontosan egymásba illeszkedjenek. Először mindig kézzel kell rányomni a megfelelő helyen a lendkereket a tengelyre, és csak ha a pontos helyzetet megtaláltad, és stabil az illeszkedés, akkor szabad feltenni a rugós alátétet és az anyát, majd meghúzni utóbbit (a meghúzási nyomaték 20 Nm, de ha nincs nyomatékkulcsod, akkor is meghúzhatod, de ügyelj arra, hogy kemény legyen, de azért ne fakassz vizet a menetből, mert megsérülhet).
|
A lendkerék vissza szerelésekor az anya visszahajtásával húzom vissza a lendkereket a helyére?
|
Zsoel
Nem sérült meg semmi,ahogy írtad is az agy alá illesztettem a lehúzó végeit.Viszont a lendkerék külső részén lévő grafitos lemezek közül az egyiken vannak sérülések néhol ki is van belőle törve kissebb darab és porózus is itt ott. Érdekes módon viszont csak egy helyen és pár centiméteren. Nem tudom meddig lehet így használni még.
|
Lfox
Ügyes vagy. Remélem, nem sérült meg semmi.
"A szimeringel kapcsolatban lenne kérdésem,mivel a tengely és a szimering belső karimája között közel 1 miliméter hézag van,gondolom ez nem természetes."
De. A régi szimeringeknél, amelyeknél nincs külső porvédő ajak, van ott egy kis hézag, ez normális. Attól még belül a rugós tömítőajak jó lehet. Hacsak nincs extrém mértékű olajfolyás, tócsa a lendkeréktér, a ventilátorház alján, akkor fölösleges hozzányúlni, annál is inkább, mert nem könnyű kiemelni úgy, hogy be ne nyomódjon a lemezház belsejébe. Akkor pedig le kell venni, és újra kell tömíteni alatta a peremet.
Egyébként 17×28×8 az eredeti mérete, de ma már inkább a 7-es vastagság elterjedt (az is jó különben). Minél drágább, annál jobb minőségű. A zöld színű Hubert érdemes kerülni, inkább feketét vagy kéket tennék bele. Esetleg a barna Vitont, de az elég drága, én nem használom.
|
Zsoel
A lendkereket sikerült végül leműteni,igaz készítettem hozzá egy egyszerű szerszámot ehhez hasonlót: https://www.youtube.com/watch?v=vdUW6EJtIyc A világítótekercset nem is kell cserélni,csak a vezeték forrasztása engedte el,persze nem gyári forrasztás volt már.
A szimeringel kapcsolatban lenne kérdésem,mivel a tengely és a szimering belső karimája között közel 1 miliméter hézag van,gondolom ez nem természetes.Ha cserélni kell,akkor milyen méretű és márkájú szimeringet vegyek?
|
[6210-6191] [6190-6171] [6170-6151] [6150-6131] [6130-6111] [6110-6091] [6090-6071] [6070-6051] [6050-6031] [6030-6011] [6010-5991] [5990-5971] [5970-5951] [5950-5931] [5930-5911] [5910-5891] [5890-5871] [5870-5851] [5850-5831] [5830-5811] [5810-5791] [5790-5771] [5770-5751] [5750-5731] [5730-5711] [5710-5691] [5690-5671] [5670-5651] [5650-5631] [5630-5611] [5610-5591] [5590-5571] [5570-5551] [5550-5531] [5530-5511] [5510-5491] [5490-5471] [5470-5451] [5450-5431] [5430-5411] [5410-5391] [5390-5371] [5370-5351] [5350-5331] [5330-5311] [5310-5291] [5290-5271] [5270-5251] [Korábbi]
| |