|
[6210-6191] [6190-6171] [6170-6151] [6150-6131] [6130-6111] [6110-6091] [6090-6071] [6070-6051] [6050-6031] [6030-6011] [6010-5991] [5990-5971] [5970-5951] [5950-5931] [5930-5911] [5910-5891] [5890-5871] [5870-5851] [5850-5831] [5830-5811] [5810-5791] [5790-5771] [5770-5751] [5750-5731] [5730-5711] [5710-5691] [5690-5671] [5670-5651] [5650-5631] [5630-5611] [5610-5591] [5590-5571] [5570-5551] [5550-5531] [5530-5511] [5510-5491] [5490-5471] [5470-5451] [5450-5431] [5430-5411] [5410-5391] [5390-5371] [5370-5351] [5350-5331] [5330-5311] [5310-5291] [5290-5271] [5270-5251] [Korábbi]
Üdv Zsoel !
Ha már tekercselünk :) Van valami biztos módszer annak megállapítására, hogy melyik tekercs 6V ill. 12V-os ? ( szerintem a 6V vastagabb vezetékkel van tekerve ) Ill. melyik milyen teljesítményű ? No meg az un. belső trafós gyújtótekercs kimérésére,hogy jó-e vagy csak beépítéssel ellenőrizhető ? Esetleg ellenállás mérés kivezetés pontok között ?
Külső trafó : létezik 6V 12V verzióban. Nekem a hőskorban ( 1985 ) az új szimón 6V-ös rendszer volt. Mégis a trafón 12V virított. Számít, hogy 6V v 12V ?
4V tirisztoroshoz: Anno vettem pár éve egy ilyen trafót ( Bulgár utángyártott ) és a napokban a kezembe akadt. Lötyög benne valami folyadék ( trafóolaj ? ) jó ez így v hibás ?
Köszi.
|
Lfox
Persze. Azt gondoltam, ez egyértelmű. De akkor mondok a tekercsről pár szót.
A tekercset különleges, zománcbevonattal szigetelt vörösrézhuzalból készítik, amelynek kezdő végét a lágyvasmagra forrasztják, a vasmag csévetestére prespánpapír szigetelést csavarnak, majd ezután kezdik el felcsévélni a huzalt a tekercselőgépen. A huzalátmérő és a menetszám pontosan meg van határozva, mert ezek adják meg, mekkora lesz a kivezetésen elérhető feszültség és áramerősség. Miután a megfelelő menetszámot majdnem elérték, a legfelső menetsor alá egy elszigetelt tartólemezt tesznek, ahová majd a befejező véget ráforrasztják. Amikor ez elkészült, a tekercselést szigetelőlakkal vonják be, amely szigeteli és rögzíti a tekercsmeneteket, és kemencében kiégetik. (Legalábbis a gyári tekercs így készült, az utángyártottaknál a lakkozás többnyire elmarad.)
Na mármost: a tekercsben működés közben (vagyis amikor a lendkerék forog körülötte, és állandóan változó pólusú mágneses mező éri) áram indukálódik, emiatt melegszik. A hengerben végbemenő égési folyamattól is bőven kap hőt, hiszen az alumínium kiváló hővezető, a motor rázkódik, rezeg, na meg az idő múlása is öregíti a tekercshuzalt. Mindez együttesen oda vezet, hogy egy idő után a tekercsben valamilyen sérülés keletkezik. A zománcszigetelés megsérül, vagy vezetővé válik, és a tekercsben két menet fémesen összekapcsolódik, tehát egy menethurok rövidre záródik. Ez a menetzárlat. Kidörzsölődéstől megsérülhet a papírszigetelés is, a zománcszigetelés is a legalsó menetsor alatt, és a huzal a vasmaghoz ér, ekkor testzárlat keletkezik. Valamint megszűnhet a folytonosság a tekercselésben, magyarul elszakad valahol a vezeték: szakadás lép fel. Menetzárlat esetén a feszültség, a villamos teljesítmény többé-kevésbé lecsökken, testzárlat és szakadás esetében egyáltalán nincs feszültség a kivezetésen, de a tekercs mindhárom esetben használhatatlan és kicserélendő.
Javítani csak megfelelő szakismeret és felszereltség birtokában, vagyis tekercselőműhelyben lehet, de nem érdemes, mert amennyibe a mutatvány kerül, annyiért veszel újat. (Persze célszerű a német minőséget választani, ahol lehet, habár ma már sajnos az sem garancia semmire, ezt tanúsíthatom.) Újratekercseltetni csak olyan régi, különleges motorkerékpárok tekercseit érdemes, amelyekhez már nem lehet kapni új alkatrészeket.
Házilagos javítási kísérletnek nincs értelme, mert még ha véletlenül van is megfelelő méretű tekercselőhuzalod, meg minden, ami kell, a vasmaghoz való forrasztáshoz igen nagy teljesítményű forrasztópáka kell, és a menethurkokat sem tudod kézzel olyan szorosra tekerni, hogy biztonságosan üljenek egymás mellett. A laza, kusza végeredmény pedig nem csak hogy nem tetszetős, de a már említett tényezők miatt biztos, hogy rövidesen menetzárlat keletkeznék, és akkor kárba veszett az anyagod is meg a fáradságod is.
|
Zsoel
Ha nem működik a tekercs akkor valószínűleg csak a cseréje oldhatja meg a problémát?Persze beszerzek majd egy multimétert ahogy lehetősgem lesz rá,de őszintén szólva nem nagyon számítottam rá hogy itt is "gebasz" lesz.
|
Lfox
Szerezz be egy multimétert. Pár ezer forintért lehet kapni, és motorszerelő nem lehet meg nélküle, alapvető munkaeszköz. Nem csak feszültségmérésre lehet használni, bár egy ilyen áramkimaradási problémát éppenséggel valóban ki is lehet lámpázni.
|
Pedig már örültem,elvileg frankón bevezetékelve,új gyújtáskapcsoló és...:)
|
Csak egy kis krokodil csipeszes ,tűs végű teszt lámpám van,multiméterem nincs.Végignéztem vele mindkét tekercs vezetékeit,és igen a piros-fehérnél vagyis a 15w tekercsnél nem jelez a lámpa a másiknál igen.(piros-szürke). Mivel toldottam a vezetékeket a forrasztás előtt is megnéztem, ott sem jelez áramot.
|
Végig kell böngészni az áram útját egy multiméterrel (feszültségmérés, 20 V alatti váltófeszültségre állítva).
A 15 W-os fényszórótekercsről jön a piros-fehér csíkos vezeték az 59 számú kapocsra. Húzd le a tűzősarut, indítsd be a motort, és nézd meg, van-e feszültség. (A multiméter piros vezetékét a piros-fehér vezeték végéhez, a fekete vezetéket a motor egy biztonságos tested adó fémes pontjához, mondjuk a hengerfejhez érinted.) Ha felpörgeted a fordulatot, 10-12 V-ot is el kell érnie. Ha itt van szufla, akkor a tekercs rendben van, mehetsz tovább.
Dugd vissza az 59-es kapocsra a sarut, és nézd meg az előbb leírt módon, hogy a gyújtáskulcs világítás állásában, járó motornál az 56 jelű kapocsnál is van-e feszültség. Ha van, akkor a gyújtáskapcsolós is megfelelően átad, megyünk a világításkapcsolóra.
Szétszeded, és megnézed, hogy a kapcsolóról leszerelt 56 jelű (fehér-fekete csíkos) vezetéken is ott van-e a feszültség. Ha még oda is eljön, akkor a vezetéket visszakötöd, és a fényszórót kiszerelve, megnézed előbb a fényváltókapcsolót felfelé billentett (távolsági) állásban, hogy a lámpafoglalatnál az 56a kapcson (fehér vezeték vége) van-e áram, majd lefelé billentett (tompított) állásban, hogy az 56 b kapcson (sárga vezeték) is van-e. Ha nincs, akkor a fényváltó kapcsoló hibás, nem adja át az áramot, ha pedig van, akkor a fényszóróizzó rossz, esetleg nincsen megfelelő fémes kapcsolata a foglalattal (meg kell tisztítani a foglalatot és/vagy az izzót).
|
A hátsónál még nem kötöttem be a kábeleket, a lámpa sincs felrakva.Gondoltam,kipróbálom az első mit mutat.
|
A gyújtáskulcsot ha világítás állásba fordítod, se első lámpa, se hátsó nincs?
|
Zsoel
Ok. A vikágítást teszteltem ma,de valami nem stimmel.pedig elméletileg minden a kapcsolási rajz szerint van bekötve. Ami jelenleg nincs bekötve sem kábelezve az a kürt, a parkírlámpa az indexek és az akkumulátor(ami jelenleg nincs is a motorban). A hátsó lámpa és féklámpa bevan kábelezve de nem kötöttem még be. Az első lámpába jelenleg még a régen belerakakott 21 wattos izzó van (a 15wattos helyett) bár régen úgy emlékszem ezzel is működött.Nem tudom hol lehet a hiba hogy egyáltalán nem lehet kapcsolni a világítást persze tudom hogy látatlanba nehéz tanácsot adni.
|
Lfox
Van egy keresztfuratos
meg két keresztfuratos
tűsfúvóka. Utóbbit kérjed.
Ha a főfúvóka palástfelülete aránylag épségben van, még megpróbálhatod azt, hogy a hatlapos véget satuba fogod, a fűvókára meg egy kisebb kombinált fogóval vagy karosszériafogóval ráfogsz, akkor ki lehet tekerni. De ha a tűsfúvóka másik végénél, ahol a kúpostű belemegy, a furat ki van verődve, oválisra van kopva, akkor jobb, ha kicseréled a tűvel együtt, mert az már használhatatlan.
|
Zsoel
Rendben,köszi. A főfúvóka csavaros fej része már úgy szétvan sarkalva hogy csavarhúzóval nem tudom kivenni a tartóból.Ha cserélni kell a főfúvókatartót akkor azt is Starhoz kérjem?
|
Mindenképpen. A porlasztó öntvényháza egy adott sorozaton belül ugyanaz, csak az alkatrészei változnak, azokat pedig a motor paramétereihez kell igazítani.
|
Zsoel
Értem. Nem "tuning" célzattal kérdeztem :). Tudom hogy a tervezés során nem véletlenül méreteztek mindent úgy ahogy. Csak bizonytalan voltam hogy,ebben az esetben a karburátort vegyem alapul vagy a "rendszert" amiben működni fog,vagyis melyikhez igazodjon a fúvóka és a kúpostű. Ezekszerint maradnia kell a Starhoz előírt méretű tűnek és fúvókának,és az eredetileg Schwalbeba szánt karburátor így fog megfelelően működni.
|
Lfox
Ezt nem igazán értem. Ha Starod van, akkor ne akard a Schwalbéhoz fúvókázni, annak más egy kicsit a hengere és a szívórendszere is, azért nagyobb a fúvókája (a nagyobb tömeg miatt 0,2 LE-vel nagyobb a teljesítménye). A 16 N1-5-ös porlasztóban 67-es főfúvóka van, de ez a Starhoz túl nagy, nem tudod vele használni, túleteti. A kúpostű is más, mint a Starnál, 04 helyett 08 jelű.
A gyári méretekkel és beállításokkal szereld fel a porlasztót, akkor lesz jó. Ez nem úgy működik, hogy beteszünk egy nagyobb főfúvókát, és attól majd jobban megy a motor. A porlasztó alkatrészeinek méretezése pontosan össze van hangolva a henger belső elrendezésével (szívó-, átömlő- és kipufogórés mérete és helye, amelyek a gyújtási időponttal együtt a vezérlési diagramot adják), a szívó- és kipufogórendszerrel, ezt nem szabad csak úgy megbolygatni. Vagyis éppenséggel szabad, de ne csodálkozz, ha élénk felpörgés helyett csak mázoltan hörögni lesz képes gázadásra a motor.
|
Medvelac
6 V 15/15 W Ba15d
|
Zsoel
Köszi! Bár most jutott szembe hogy régebben írtam is itt a fórumon hogy 16N1-5 a karburátor típusa ami a motoron van.(Először kettesnek néztem,írtad is hogy az csónakmotor típus lenne).A 16N1-5,Schwalbe karburátor,aminek 63-as a főfúvóka mérete legalábbis ezt találtam róla. Ha cserélni szeretném a fúvókát akkor 63-as legyen? Ezzel a karburátorral is lehet megbízhatóan használni a motort?A beállításnál mire érdemes figyelni? A súbertű méretében is van eltérés az eredeti Star karburátorhoz képest?
|
Ave!
Szintén elektromos kérdés, a bilux lámpa típusa mi?
Előre is köszi. |
Zsoel
Elméletileg a motor vezetékelése készen van,és az új gyújtáskapcsoló is beszerelve. A hátsó lámpában a helyzetjelző vezeték csatlakozóinak alapját megette a rozsda,de sikerült helyrehozni.
A főfúvóka méretét szeretném most megkérdezni,melyik az ideális méret a Starba?
|
[6210-6191] [6190-6171] [6170-6151] [6150-6131] [6130-6111] [6110-6091] [6090-6071] [6070-6051] [6050-6031] [6030-6011] [6010-5991] [5990-5971] [5970-5951] [5950-5931] [5930-5911] [5910-5891] [5890-5871] [5870-5851] [5850-5831] [5830-5811] [5810-5791] [5790-5771] [5770-5751] [5750-5731] [5730-5711] [5710-5691] [5690-5671] [5670-5651] [5650-5631] [5630-5611] [5610-5591] [5590-5571] [5570-5551] [5550-5531] [5530-5511] [5510-5491] [5490-5471] [5470-5451] [5450-5431] [5430-5411] [5410-5391] [5390-5371] [5370-5351] [5350-5331] [5330-5311] [5310-5291] [5290-5271] [5270-5251] [Korábbi]
| |