|
[Későbbi] [2386-2367] [2366-2347] [2346-2327] [2326-2307] [2306-2287] [2286-2267] [2266-2247] [2246-2227] [2226-2207] [2206-2187] [2186-2167] [2166-2147] [2146-2127] [2126-2107] [2106-2087] [2086-2067] [2066-2047] [2046-2027] [2026-2007] [2006-1987] [1986-1967] [1966-1947] [1946-1927] [1926-1907] [1906-1887] [1886-1867] [1866-1847] [1846-1827] [1826-1807] [1806-1787] [1786-1767] [1766-1747] [1746-1727] [1726-1707] [1706-1687] [1686-1667] [1666-1647] [1646-1627] [1626-1607] [1606-1587] [1586-1567] [1566-1547] [1546-1527] [1526-1507] [1506-1487] [1486-1467] [1466-1447] [1446-1427] [Korábbi]
Zsoel
A bal fedélbe benyomott 20x30x7 -es szimering hogyan álljon. a rugós felével befelé az a blokk irányát jelenti, vagy a fedél fészekbe befelé?
|
legaborgo
Nem, az a retesz különálló, és egy fészekben ül. Néha nem árt cserélni sem, de ha a tiéd még jó, akkor fölösleges bántani.
A főtengelyt csak hidraulikus sajtológéppel lehet szétsajtolni, ezt nem tudod kézi erővel megoldani, és még úgy is bonyolult dolog, mert forgócsúcs meg mikrométerek meg minden nyavalya kell hozzá, hogy újból precízen össze lehessen rakni (a tengelynek egyvonalúnak kell lenni, alig pár százados ütés megengedett).
Egyébként tűgörgők és kosár van a főtengelycsap és a hajtórúdnagyfej között. Ha úgymond "elkopik", ez okozza azt a jellegzetes fémes, csörömpölő hangot, amelyet a motoros köznyelv csak "a motor csörgése" néven nevez. :) Ilyenkor vagy szakműhelyben kell megjavíttatni a főtengelyt, vagy újra kell cserélni.
"A főtengelyt egy kézzel nagyon nehezen tudom forgatni, de kéz kézzel szépen folyamatosan tudom hajtani. Nem nagyon olajoztam be. Ez még jónak számít?" Ezt direkt kiemeltem a leírásban, hogy az új csapágyak és az új szimeringek, meg úgy általában az új tömítéssel való újbóli összeszerelés együttesen kissé "megfogják" a főtengelyt és a váltómű tengelyeit, tehát nem kell automatikusan megijedni a jelenségtől. El kell telnie egy jó időnek, míg a helyzet megint olyan lesz, mint a szétszedés előtt, a már bejáratódott, sőt kopott csapágyakkal stb. Ez egyéni megítélés alá esik, hogy mennyi szorulás számít még jónak, de ha egy kézzel nehezen, kettővel viszont simán meg tudod forgatni a főtengelyt, az elvileg tökéletes. De hangsúlyozom, ezt csak így, látatlanban mondom: majd az első indítási kísérlet fogja megmutatni, mi újság van nálad. :)
|
Zsoel
Köszönöm a válaszod! Az íves retesztre jól gondoltam először, de nekem meg sem mozdult, úgy nézett ki, mint a tengely része.
A rugó pedig logikus, biztos már este van, azért nem jöttem rá.
A főtengely és a hajtókar nem bontható? Lehet, hogy hülye kérdés. Csak érdekel, hogy a csapágyazása milyen megoldású, nem kopik el?
A főtengelyt egy kézzel nagyon nehezen tudom forgatni, de kéz kézzel szépen folyamatosan tudom hajtani. Nem nagyon olajoztam be. Ez még jónak számít?
|
Beagle
"Én is kellemes húsvétot kívánok mindenkinek! Ja,és sok locsolót! :-)" Köszönöm, főleg az utóbbit. :P
Az az ülést én is láttam, csak... valljuk meg őszintén: elég ócskaság, és kissé túlsúlyos áron méri a gazdája (nem is tudja eladni már egy jó ideje, figyelem, de nem hajlandó lejjebb vinni az árát a lökött), úgyhogy direkt nem ajánlottam a Norbinak. Ebből kb. annyi munka árán lehet ülést csinálni, persze csak viszonylagosan, mint autót a mi Golfunkból. :) Én nem javaslom ezt a Norbertónak, kevés most az ideje, és a meglévő cuccaival is lesz elég munkája, mire motort varázsol belőlük.
A Schwalbéhoz gratulálok! :) Jó munkát, és remélem, majd készítesz és mutatsz pár képet az összeszerelésről, meg persze mesélsz majd róla levélben.
|
legaborgo
Pedig igyekeztem nagyon alapszintűen és részletesen megfogalmazni a dolgokat, úgy, hogy mindenkinek világos legyen - ezek szerint nem jött össze maradéktalanul. :)
A kuplung összeszerelésénél azért vigyázz: ha a szétszedés könnyen ment is, az összerakásnál még érhet meglepetés (remélem, nem fog). Ha valami elugrik, az is kellemetlen, de én ilyenkor inkább mindig a szememet féltem. Úgyhogy csak óvatosan!
Neked a főtengelyreteszt nem kell behelyezned, mivel, ha nem túl laza, és te sem szedted ki, akkor szétszereléskor és azóta is benne kellett hogy maradjon a fészkében. Ez egy íves retesz, amely arra szolgál, hogy a főtengelyre húzott kis hajtókereket elfordulás ellen rögzítse, vagyis hogy a főtengely nyomatékát átvigye (nyírásra van méretezve). Mivel a leírást azoknak készítettem, akik a TELJESEN szétszerelt motort rakják össze, darabokból, ezért ez a pont rád nem vonatkozik.
A váltókar rugója ugye ilyen:

Ezt úgy kell beszerelni, hogy a rugót felhelyezed a berúgótengelyre, úgy, hogy a két fül hátrafelé, illetve "hegyével" lefelé mutasson. Ezután az egyik fület erősen benyomod a képen

az egyik piros nyíllal jelölt helyre, aztán a másikat erővel áthúzod a másik jelölt helyre, és oda nyomod be, tehát a két fül szoruljon meg abban a két "zugban". Használhatsz fogót is, hogy az egyik fület húzd, csak közben a másikat be kell nyomni a helyére. Vigyázz, mert ez is elég balesetveszélyes művelet: ha kiugrik a rugó, a hegyes vége könnyen csúnyán felsérti az ember ujját.
Köszönöm a jókívánságot! :) A húsvét mint olyan, nem akadály, csak most itt van nálunk a barátnőm, tegnap óta, és mivel vele foglalkozom elsősorban, ezért tudtam csak ma felnézni az oldalra. ;)
|
Zsoel!
Kész a Schwalbém,most értem haza vele! Király lett! :-)
Természetesen el is kezdem az összerakását! :-)
|
norok999
Csakis. Kizárólag olyan ülést vegyél meg, amelyiknek haszna is van, mert nézegetésre megvenni kár. :)
|
Zsoel
Végül is sikerült összeraknom a két blokkfelet. A segítség képed utólag néztem, de enélkül is ment, igaz, hogy van amit 8x is elolvastam, de bennem volt a hiba. De legalább megtanultam melyik a hajtó, melyik a hajtott tengely, első, második fogaskerék...
A főtengelyen nekem két darab hézagoló gyűrű is volt egyik (zéger gyűrű alatt) és a másik oldalon is (az általad említett helyen), ugyanúgy visszatettem őket.
A kuplungtér szerelésénél vagyok. Ez már holnapra marad. Itt elakadtam a főtengely fészkébe helyezzük az íves reteszt (17. pont). Ez mi? És még egy a váltókar rugóját hogyan akasztom be? A többi menni fog.
Tudom Húsvét van. Kellemes Ünnepeket Neked!
Csak ha van kedved és időd akkor válaszolj!
|
Zsoel
Köszönöm szépen a rátekintést.Egy schwalbe ülésem ugyebár már van ami olyan kemény mint az állat. :) Akkor vadászom tovább.
|
norok999
Hogyne. Az állapot nem rossz, csakhogy ez Schwalbe ülése. :( A Starra ne vedd meg és ne tedd föl, mert nagyon csúnyán mutat rajta, hidd el. Jóval hosszabb, más a formája, és tompa a vége.
|
legaborgo
Hát, ha magyar, akkor tényleg nagyon jó áron volt.
A hengertőcsavarok kivételét azért nem írtam, mivel nem is kell őket kivenni. A henger anélkül is lehúzható, illetve a dugattyút is kényelmesen le lehet szerelni a tőcsavarok között is. A tőcsavarokat csak akkor kell kiszedni, ha cseréli őket az ember, vagy a menetet akarja újrametszéssel kicsit kitisztítani rajtuk, esetleg ha nagyon rozsdásak, és meg kell őket pucolni, egyébként nem szükséges. Ezért meg sem fordult a fejemben, hogy leírjam. Viszont örülök, hogy a kuplung könnyen ment; a kezdő szerelők többnyire szívnak vele, szóval akkor te büszke lehetsz magadra. :)
Igen, elfelejtettem, hogy az eredeti közdarab a két kinyomórúd között hengeres. Mivel ez könnyen elveszik, én a magamét egy hasonló méretű golyóval pótoltam. Mellesleg, ez szerintem jobb is, mivel így kisebb felületek súrlódnak egymáson a kiemeléskor.
Ha ez még gyári összeszerelésű blokk volt, ahogy mondod, akkor furcsa, hogy az egyik csavar így túl volt húzva, mivel ott géppel húzták meg őket, egyforma nyomatékkal. Lehet, hogy valaki már utánhúzta (igazából a gépkönyv azt ajánlja, hogy az első x kilométer után után kell húzni minden fő csavart a motoron és a vázon).
Az olajterelő tárcsa nem forog együtt a csapággyal, tehát nyugodtan visszateheted a motorba akkor is, ha kicsit megnyomorgattad. A szerepét így is el fogja látni.
Az kevés, hogy szabad szemmel milyennek látod a hengert. Attól, hogy a felülete szép, még lehet oválisra kopott. 20 mm-rel a felső él alatt meg kell mérni furatmikrométerrel a kopást, és ha a legkisebb és a legnagyobb átmérő közötti eltérés (vagyis az ovalitás) meghaladja a 0,1mm-t, a henger fúrásra szorul. Ugyanígy a dugattyú is kopik, és a két alkatrész együttes kopottsága már komoly teljesítménycsökkenést eredményezhet - új dugattyút pedig ilyenkor már nem szabad beszereléni, mivel nem segít a helyzeten.
A csapágyak sem fognak úgy beállni szinte soha, hogy összeakadjanak a golyók, csak éppen akadozik és zörög futás közben. De hát múltkor azt mondtad, nem, hogy csak az apósodé volt a motor előzőleg, és ő meg nem újított föl rajta semmit.
A zégergyűrűket NEM kell kivenni, amerre kiütötted a csapágyakat, arról kell őket vissza is tenni.
A váltó:

Tanulmányozd hozzá a leírásban foglaltakat is. Igyekeztem olyan egyértelműen leírni az alkatrészek helyzetét, amennyire csak lehetséges.
Ja: a képen a berúgótengely végén még egy másik hézagolótárcsa is van, mivel úgy ítéltem meg, hogy enélkül az összeszerelt motor berúgótengelyének axiális játéka túl nagy. Ezt úgy csináltattam. De alatta a rendes kétlyukó távtartó van.
|
Köszi, Norbi, és természetesen én is neked is és mindenkinek nagyon kellemes ünnepeket kívánok!
|
Minden Motors barátomnak
Kellemes Húsvéti Ünnepeket Kívánok !!!!
|
Zsoel
A lendkerék lehúzón magyar származás van feltüntetve. Szép könnyen le is jött.
Szinte már végeztem is ma délután az általad leírtakkal. Talán a 14. ponthoz hozzáírhattad volna, hogy a tőcsavarok kivétele kontrázott anyákkal. De rájöttem magamtól is. A kuplung rugókkal könnyen boldogultam.
A kuplung tengelyben a kinyomógolyó nekem egy nagyon rövid tengelydarab (a két hosszabb mellett). Erre gondoltál?
A blokkfeleket összetartó 10 csavar közül az egyik negyed fordulat után oldott azt hittem beletörik. Nehezen jött szét. A főtengelyen rajta maradt egy csapágy, amitől fél óra múlva váltam meg. A szimering és a csapágy között volt egy olajterelő tárcsa, ami a feszegetés közben deformálódott. Ugyan kikalapáltam, de nem az igazi. Nem nyírja ez a szimeringet forgás közben (a csapágy és a szimering között van)?
Egyébkén szépen néz ki a henger, nem láttam vállat, hordót benne, a főtengelyen sem láttam kopást. A csapágyak szépen gördülnek, de azért kicserélem őket. Nem tudtam eldönteni, hogy generálozták-e valaha a motort és/vagy a csapágyakat szimeringeket. A fogaskerekek is szépek.
A két fél amikor szétvált a fogaskerekek kiestek, remélem a váltót össze tudom rakni a leírásod alapján! Van róla fényképed ahol a helyes fogaskerékhelyzeteket meg lehet figyelni. Van robbantott ábrám, de nem sok mindent tudok kivenni belőle.
A bal félből ki tudtam finoman ütögetni a csapágyakat, de a zéger gyűrűk benne maradtak. Egyáltalán ki kell ezeket vennem?
Holnapra maradt a jobb félben még két csapágy a 6000-es és még egy másik.
|
legaborgo
Na látod! Még olcsóbb is, mint gondoltam. :) (Nyilván mert ezt is szorgos kis sárga kezek készítették el, messze-messze Keleten.)
A csapágylehúzó egy univerzális szerszám, nem kifejezetten a Starhoz való, de vannak olyan feladatok, amelyeknél használható. Létezik két-

és háromkörmös változata is.

Nekem az utóbbi típusú van, ezt szoktam használni olyankor, ha a motor szétszedése után a csapágy a főtengelyen vagy valamelyik tengelyen marad. Jó, ha van, de ha nem, akkor sincs tragédia: a két szembefordított csavarhúzó vagy vágó, esetleg a gyűrű óvatos melegítésével (a tengelyre vigyázzunk!) általában megteszi a magáét.
|
Zsoel
Ma úton voltam, próbaképpen Kisteleken egy motoros boltban kértem lendkerék lehúzót. Meglepődtem mert a kisfiókból rögtön előkerült egy példány - 540 Ft-ért. Azért mégegyszer köszönöm!
A szétszedési leírásodban feltűnt, hogy csapágylehúzó szerszámot említesz. Ez micsoda, enélkül nem megy? Holnapra leszek újra otthon, ha addig még valamit be kell szerezni a művelethez jó lenne tudnom.
|
Zsoel
Nagyon köszönöm a szétszedési leírást, és a lendkeréklehúzó adatait is!
|
[Későbbi] [2386-2367] [2366-2347] [2346-2327] [2326-2307] [2306-2287] [2286-2267] [2266-2247] [2246-2227] [2226-2207] [2206-2187] [2186-2167] [2166-2147] [2146-2127] [2126-2107] [2106-2087] [2086-2067] [2066-2047] [2046-2027] [2026-2007] [2006-1987] [1986-1967] [1966-1947] [1946-1927] [1926-1907] [1906-1887] [1886-1867] [1866-1847] [1846-1827] [1826-1807] [1806-1787] [1786-1767] [1766-1747] [1746-1727] [1726-1707] [1706-1687] [1686-1667] [1666-1647] [1646-1627] [1626-1607] [1606-1587] [1586-1567] [1566-1547] [1546-1527] [1526-1507] [1506-1487] [1486-1467] [1466-1447] [1446-1427] [Korábbi]
| |